Golf och morötter

Man kan drömma märkligt ibland. Eftersom jag nyss vaknat ska jag berätta vad jag kommer ihåg från slutet av vad jag drömt om i natt 🙂

Det låg en lista på ett bord. Det var en anmälningslista till en golfkurs. Jag föreställer mig att den inte var på en avancerad nivå utan det handlade väl om grundkurs i att svinga eller nåt. Ni vet det där med håll klubban med tummarna framåt och svinga med rak vänsterarm 😉

Jag tittade lite på listan och såg då att det var några jag känner mot slutet av listan. Nu är det inte så att jag tror att de speciellt ägnar sig så där väldigt mycket åt golf. Men däremot känner jag dem som personer som gärna hoppar på nya grejer och testar. Ibland också med starka åsikter om hur det egentligen är. 🙂

Nåväl, jag tänkte att i det där sällskapet skulle jag inte göra bort mig helt. Och dessutom så skulle det vara roligt att svinga en klubba igen (det var länge sen sist) så jag tänkte att jag skulle skriva upp mig på den där listan. Jag sneglade mot listan och såg att de sista namnen var skrivna med samma handstil. Det var väl en och samma person som skrivit upp namnen, tänkte jag. Det stod en person intill som jag tänkte var ansvarig för listan så då tänkte jag nästa tanke att jag ber honom skriva upp mig listan.

Jag frågade honom, samtidigt som jag tittade på listan, om han kunde skriva upp mig listan. Och visst kunde han det. Så tog han tag i listan och hade en penna i handen och så frågade han mig om namn, adressuppgifter o s v.

Medan han skrev så tittade jag upp och kastade en blick mot hans ansikte och då såg det ut som att han hade spänt fast en morot på näsan. Han hade liksom förlängt näsan med en morot. Moroten var säkert flera decimeter lång. Så tänkte jag vidare att hur har han gjort det där? Och när jag tittade på hans egen näsa så såg jag att den såg också ut som en morot. För all del, den var inte flera decimeter lång men kanske åtminstone EN decimeter.

Jag tänkte nästa tanke, om han nu redan har en morotsnäsa, varför spänner han då fast ytterligare en morot på näsan? Men så tänkte jag att han blir säkert kallad morotsnäsan hela tiden, så då tyckte han väl att han kunde lika gärna ta ut svängarna rejält och bättra på den lite.

Men han verkade märka att jag sneglade på den där näsan. Och han tycktes tänka att det kanske inte verkade så seriöst att han hade på sig den där moroten. Så då tog han bort den fastspända moroten från morotsnäsan och då…

…vaknade jag 🙂

När vi nu pratar om golf, så är det ju något som jag inte spelat på väldigt många år. Om man bortser från bangolf. Eller minigolf som det också kallas. Jag tyckte det kunde vara lite kul att berätta om SENASTE gången jag svingade en golfklubba. Så fick jag den historien berättad också. 😉

Det var på den tiden det var vattenfestivaler i Stockholm. Det är nu en avsomnad tid. Men det var ju en återkommande höjdpunkt på sensommaren, som var ett 1990-talsfenomen. Några dagar av festande, massa aktiviteter, många människor och mycket skräp. Det går att skriva en hel del om detta också. Men nu ska jag skriva om ett litet inslag som var och det var att Toyota sponsrade en flotte som låg ute i vattnet, en bit ut från Gröna Lund. På flotten fanns en liten green med ett golfhål och man kunde vinna Toyota-bilar om man slog hole-in-one.

Jag var på Grönan med mina barn och vi gick längs vattnet. Det tog många år innan Gröna Lund fick komma ända ner till vattnet. Kajen eller vad det nu var, kantades av båtar i mer eller mindre sjödugligt skick. Och i många år ansågs det alltså viktigt att de fick vara just där. Men så småningom kunde Gröna Lund utvidga sitt territorium ner till vattnet. Och på denna vattenfestival hade man anlagt utslagsplatsen, tee, just vid kajen på Grönan.

Varför man går på Grönan när det är vattenfestival kommer jag inte ihåg. Det kanske ingick entré i vattenpasset eller nåt. Men hur det nu än var så var det mycket folk på Grönan och så hade man då den där specialaren med utslagsplats för golf till den där flotten ute i vattnet.

När jag gick förbi så tänkte jag att jag måste ju prova om jag inte kan nå den där flotten, så jag köpte en boll. Jag tänkte att det kunde räcka med en boll. Jag kände på mig att det här var min dag. Så jag gick och köpte min boll, lade upp den på sin peg. Och så slog jag till! Oj då, ett helt misslyckat slag. Plums rakt ner i vattnet. Mycket långt från flotten och mycket långt från eventuella Toyota-bilar.

Men jag visste att jag kunde bättre. Så jag köpte en boll till. Lade upp den och fick iväg en klockren träff. Bollen svischade iväg i en vacker båge, damp ner på flotten, studsade till lite och lade sig någon meter från flaggan. Då hörde jag hur folk applåderade runt omkring mig. Det var som sagt mycket folk där, och det både lät och kändes som att de var publiken på en riktig golftävling. Jag tänkte att det där var ju ett skapligt slag så jag agerade väl ungefär som när en av toppspelarna fått iväg ett skapligt slag. Lite coolt och nöjt så där 😉

Fast jag har nog tänkt att det är svårt att toppa det där slaget. Så det har inte blivit några fler golfsvingar sedan dess. Ännu, är kanske bäst att tillägga. 🙂

Peter

Etiketter: ,

Kommentera

