Trafiksatsning Stockholm

Nu kommer något som jag gillar. I ett och samma inlägg kommer jag att baka in tre av mina hjärtefrågor: Trafik, Miljö och Stockholm. 🙂

Jag ska skriva om den nya webbplatsen Trafiksatsning Stockholm: http://www.trafiksatsningstockholm.se/

Så här inleds presentationen av sidan: ‘Stockholms län är en växande och omtyckt region, både att bo och att arbeta i. De senaste åren har befolkningen ökat i länet med 30 000-40 000 invånare årligen. För att Stockholmsregionen ska fungera krävs en infrastruktur som klarar av en ständigt växande befolkning. Under tio år satsas därför nära 100 miljarder kronor på ett 70-tal olika projekt – från byggen som Citybanan, Förbifart Stockholm och en omfattande utbyggnad av kollektivtrafiken till fler cykelvägar och gångvägar. Miljö och hållbarhet är viktigt för Stockholm och därför går hälften av investeringarna till bättre kollektivtrafik.’

För att få igenom sådana här stora satsningar så måste man också få med sig medborgarna. Då går det inte att ha satsningar som prioriterar dem som åker bil eller å andra sidan dem som åker kollektivt. Att fördela satsningen fifty-fifty är det enda rätta och kloka att göra.

Planeringsperioden omfattar 10 år framåt och vill man läsa mer om de olika delprojekten så kommer ytterligare en länk här: http://trafiksatsningstockholm.se/Trafiksatsning_Stockholm_sammanstallning_70-tal_projekt.pdf

Jag kommer att återkomma till de här projekten, när jag satt mig in i vad man tänkt sig. Det kan också bli så att jag märker att något inte finns med men som borde finnas med. Enligt min uppfattning alltså. Då återkommer jag till det också. Just nu gläder jag mig åt att satsningen verkar finnas (åtminstone på nätet) och hoppas jag också är förankrad i de beslutande politiska organen. Så det inte blir en trist valfråga. Det är lite trist när en debatt sätter igång om att vi ska inte satsa 50/50 utan hellre 70/30 eller ännu hellre (och värre) 90/10. Visst kan man diskutera prioriteringar och fördelningar, men då inom respektive ramar. Inriktningen 50/50 har störst förutsättningar att tilltala en majoritet av befolkningen (och politikerna) och det lovar gott inför framtiden.

Jag får läsa på och återkomma. 😉

Peter

Etiketter: ,

Kommentera

