Smileyn har fyllt trettio år

Jag ser på nätet att det har uppmärksammats att smileyn har fyllt trettio år 🙂

Smileyn är flitigt använd av mig. De vanligaste jag använder är 😉 🙂 och 😀

Väldigt sällan 😦 Det beror nog på att jag oftast är glad 🙂

När började jag använda smileyn då? Ja, det måste ha varit i slutet av 1990-talet. Jag minns att Nokia släppte mobiltelefoner omkring millennieskiftet millennieskiftet som gjorde om inskrivna Smiley-tecken till ansiktsuttryck när man skrev in dem. På samma sätt som sker här på WordPress 🙂 Då hade jag redan använt smileys några år på internet.

Internet kopplade jag upp mig mot våren 1987. På den tiden var det uppringda anslutningar så telefonen blev upptagen när man var ute på nätet. Första gångerna jag använde internet var nog på Tekniska Museet, eller om det var på Tom Tits i Södertälje. Jag minns att det var Yahoo som startsida och jag tänkte att sådant internet ville jag ha som hade Yahoo som startsida. För de hade ordnat det så finurligt med olika kategorier så man kunde successivt surfa vidare till det som man tyckte verkade mest intressant för stunden.

Jag läser att smileyn slog igenom när Scott E Fahlman på Carnegie Mellon-universitetet började använda sådana på deras interna forum. Universitetet är ett privat forskningsuniversitet som ligger i Pittsburgh, Pennsylvania i nordöstra USA. Dessförinnan hade några andra vid olika tillfällen använt liknande figurer men de slog aldrig riktigt igenom.

Det har hänt att folk sagt att jag använder smileys lite väl ofta. Men jag tycker att det lättar upp en text. Skriver man om något så kan man ju uttrycka vad man själv tycker om det hela. Det blir som en sorts betygsskala som går från :(, ;), 🙂 till 😀

Peter

Etiketter:

Kommentera

