Bonde söker fru

Bonde söker fru som går just nu i TV4 kan jag se av två anledningar. Den första är att jag som är uppvuxen mellan stad och land i en ytterförort till Stockholm inte har kommit så mycket i kontakt med just det odlade kulturlandskapet, och därför är det roligt att se miljöerna kring en bondgård. Den andra är förstås att det är rart och gulligt att se dessa bönder och de uppvaktande damerna, och hur alla går in för att verkligen försöka få till det.

Jag tycker att jag lär mig något av att se programmet. Kanske inte så mycket av livet på bondgård, för det visar de inte så mycket. Men jag lär mig om människor, hur de tänker och känner i olika situationer som uppstår. När någon uttrycker något så kan jag tänka att: aha, så kan man också känna. Är det något som man ska ha respekt för så är det att andra människor kanske inte resonerar på samma sätt i en viss situation som man kanske själv hade gjort. Just mångfalden i de tankar och reaktioner som deltagarna visar, gör att man kanske lite bättre förstår och får respekt för att man verkligen kan tänka på mer än ett sätt.

I programmet finns också momentet där någon får åka hem. Då vet man att man inte får se den personen mer. Det kan man tycka är tråkigt då man kanske tyckt att personen ifråga varit intressant och att man gärna hade sett lite mer. Men samtidigt är det ju en realitet i livet. Det är inte bara i TV-program som någon åker hem utan det kan bildligt talat drabba oss själva i livet också. Vi får åka hem, fastän vi velat stanna kvar.

Peter

 

Etiketter:

Kommentera

