Mässa i Älvsjö

Så har jag varit på mässa i Älvsjö. När jag skulle åka dit och stod på perrongen och väntade på pendeltåget så såg jag att det var en väldig massa mammor med barnvagnar som också stod och väntade på pendeln. Inte så många pappor. Och när pendeltåget kommit in och stannat och man skulle kliva på, då stod det typ fyra barnvagnar innanför varje dörr. Gick man vidare till nästa dörr var det likadant. Och utanför stod typ lika många föräldrar med barnvagnar som också försökte krångla sig in. Det är inte så lätt att få in åtta barnvagnar vid ett och samma dörrpar. Så det uppstod lite kaos med mammor som sprang med barnvagnen på plattformen, från pendeltågsdörr till pendeltågsdörr.

Jag skulle till Eget Företag Mässa i Älvsjö. Visserligen var jag på något liknande som hette Ekonomimässan på Kistamässan för typ en månad sedan. Och jag hade väl gått på de seminarier och fått det informationsmaterial jag ville ha redan då. Men jag tänkte att ett och annat kan jag väl snappa även på Stockholmsmässan (som Älvsjömässan egentligen heter).

När jag skulle gå av i Älvsjö så visade det sig att även alla barnvagnar skulle av där. Det var dessutom extra trångt på plattformen för de höll på att bygga något vid uppgången. Så man fick ställa sig och köa bara för att komma upp från plattformen till biljetthallen. Alltså en rätt rejäl stund. Och jag tror aldrig jag sett så mycket föräldrar med barnvagnar samtidigt i hela mitt liv! 😉

Hela detta lämmeltåg visade sig vara på väg till Stockholmsmässan. Några barn såg förväntansfulla ut. Andra barn verkade inte alls tycka att det var roligt. Några barn var riktigt små och ville inte alls vara där.

Ja, det visade sig att det var flera mässor som pågick. I A-hallen var det ‘Hem & Villa’. Klassisk mässa som är en av de mest kända mässorna i Älvsjö. I B-hallen var det ‘Eget Företag’. Det var dit jag var på väg. Och i C-hallen var det ‘UnderBARA BARN’. Det var dit alla barnen var på väg. Eller deras mammor kanske. 😉 Jag läser på reklamen för den sistnämnda mässan: ‘Shopping, trender, inspiration, kunskap och massor av aktiviteter samlat under ett tak för dig som går i väntans tider eller dig som redan har blivit fler.’ Jag var inte inne på den mässan så jag vet inte hur kul den var för barnen. ‘Shopping, trender, inspiration, kunskap’ låter som något som kan göra redan trötta barn ännu tröttare när deras föräldrar sugna på detta ska trava runt. Tidningen Metro har en lite roliga presentation av barnmässan. Där står det: ‘Seminarier blandas med cirkusinslag, skridskoåkning, pyssel, utställningar, shopping och sång’. Det lät lite roligare för barn. 🙂 Men ‘shopping’ fanns med i båda presentationerna. Och ‘shopping’ var det ju på den mässa som jag var på också. Det är väl det som är själva poängen: ‘shopping’.

Jag höll mitt eget besök ganska kort. Någon ‘shopping’ blev det inte för min del. Inte så mycket cirkusinslag heller. 😉 Det var ungefär samma utställare som på Kistamässan en månad tidigare. Det var mycket om att samla sin administration i ‘molnet’. Och diverse programleverantörer av administrationsprogram, företag som designar hemsidor, banker och alla möjliga företag som ser egna företagare som intressant målgrupp.

För min del är det mest seminarier som är intressant. Att få veta vad som är på gång inom olika områden. Men jag sållade ganska hårt, eftersom jag blev ganska uppdaterad för en månad sedan.

Tre hallar var det aktiviteter i. Man har byggt ut mässan ganska ordentligt. Det som var parkeringsplatser blev nya mässhallar. Från början, när man flyttade dit från Gärdet 1971, hade byggnaden en skrikig orange färg. Men numera har utsidan fått en mer diskret silvergrå färg.

Innan mässan bytte namn till Stockholmsmässan så hette den S:t Eriksmässan. Namnat efter Stockholms stads vapen och logotyp. Med anor från 1300-talet. Hur många stockholmare känner till det?

Innan mässan kom till Älvsjö så höll man till ute på Gärdet. Jag har faktiskt några egna minnen från det. På den tiden hade man inte så många olika mässor utan allt möjligt samlades under en och samma mässa som alltså kallades S:t Eriksmässan. Och bland alla utställare fanns även Postens diligenstrafik, som min pappa jobbade på. Så när han hade sina arbetspass som utställare så fick jag följa med och titta på det där allt möjligt som fanns.

Posten diligenstrafik, hade det något med Stockholm att göra? Inte mycket. Visserligen fanns huvudkontoret i Stockholm och det var där min pappa jobbade. Men själva diligenstrafiken fanns bara i norrland. Och vad var då postdiligenserna för något? Jo, det var gula bussar med ett rejält lastutrymme baktill, som körde både folk och post. Samma idé som de där diligenserna man ser i västernfilmer. Nu ser man inte så mycket av gods- och posttransporterna i västernfilmer för det är liksom inte där som intresset ligger. Men det var ett bra sätt att få ekonomi i diligenserna att frakta både folk och smågods (jag höll på att skriva smågodis).

Postens diligensavdelning hade gjort små trevliga vykort med en same och en postbuss på. Man tyckte väl att det var ett kul sätt att marknadsföra trafiken. Men jag tror inte samerna eller deras renar åkte så mycket postdiligens så själva den kopplingen förstod jag aldrig.

Så småningom tyckte man ändå att man skulle ha huvudkontoret närmare trafiken, så då flyttade man upp hela klabbet till Lycksele. Men det var svårt att få ekonomi i det hela så 1991 sålde man iväg hela verksamheten. De transporter som behöver göras nu för tiden, upphandlar man i nutida vanlig ordning.

När jag var klar med mässan och skulle åka därifrån så dröjde det en stund innan pendeltåget skulle gå. Så jag tick runt och tittade lite på alla byggen som pågår nu i Älvsjö. Den klassiskt bågformade gångbron upp till pendeltågsstationen har man tagit bort till förmån för en mer kompakt historia. Man måste ju få plats att bygga annat. Jag såg något kul i den uppgång som nu finns, en tvåvånings cykelparkering! Så långt har det alltså gått nu i ivern att få plats med så mycket som möjligt på så små ytor som möjligt. Cyklar brukar man ju inte tycka tar så stor plats. Om de inte är väldigt många eller ställda på en plats där de står i vägen. Men nu hade man alltså gjort ett tvåvånings cykelställ åt cyklarna. 🙂

Peter

Etiketter: , ,

Kommentera

