Netflix

Så har jag testat Netflix. Strömmande film på datorn. Alldeles nyss lanserad i Sverige.

Nu har jag hört talas om Netflix lite innan det lanserades i Sverige. De började i slutet av 1990-talet och har några års erfarenhet av att strömma film på nätet. Det märks. Framförallt på att det är ganska lätt att hitta de olika genrerna. När man försöker titta på de olika ‘play’-alternativ som finns för svenska tv-kanaler på nätet, så tycker jag det kan vara ganska rörigt och struligt ibland. Det kan vara svårt att hitta och ibland så kraschar det och man får ladda om. Nu kan ju det till viss del bero på att de är reklamfinansierade och det gäller ju att få in reklamen så man inte kan ‘spola förbi’ den. Och då kanske de tekniska lösningarna blir komplicerade.

Netflix funkar klockrent bra. Lätt att hitta, lätt att få igång. Måste man pausa för att man behöver fylla på kaffe eller nåt, så kraschar det inte eller hittar på något annat trassligt, utan fortsätter snällt där man var. Kvaliteten på filmerna är högst olika. Ibland är det HD-kvalitet och ibland ser det ut som om det överspelat från något gammalt videoband. Oftast finns det undertexter, men jag har också sett enstaka, förmodligen inte så attraktiva titlar, där de ännu inte hunnit få in text. I något fall har jag sett rapporterats att de själva verkar ha googlat efter undertexter och lagt till därifrån. Av rapporter att döma hade de inte frågat om lov först, utan det hela uppdagades med en textremsa med reklam för platsen där det fanns. 😉

Jag avstår från att peka ut någon enskild filmtitel. Eftersom utbudet är så oerhört stort så kan jag inte riktigt bilda mig en uppfattning om vilka titlar som är ‘bäst’. Jag har inte ens tiden att titta mer än på en liten bråkdel av skummet på ytan. 😉 Nu när det lanseras har man en gratisperiod på sig att titta, och jag kan inte säga om jag kommer att fortsätta efter den. Det är så få filmer jag hinner se på tv ändå och jag har begränsat mitt kabelutbud. Men det verkar finnas filmer att se på för de flesta smakinriktningar. Sägas ska att utbudet är familjevänligt och också barnvänligt. Titlar finns för barn. Självklart också action och liknande för vuxna. Det finns heller inte bara filmer utan även dokumentärer av olika slag.

Det finns flera konkurrenter som börjat marknadsföra liknande tjänster, och jag kan inte säga om denna är bättre eller sämre än någon annan. Det räcker för mig med titlarna på den här, och det blir säkert inte så mycket bättre om jag skulle välja något annat alternativ. Och så är jag glad över att det funkade så bra tekniskt. 🙂

Peter

Etiketter: ,

Kommentera

