Tunnelseende

Idag, under en diskussion där jag fick medge att det var en sak som jag nog inte sett, fick jag höra kommentaren att jag har tunnelseende. Det var sagt skämtsamt med glimten i ögat, men ändå ledde det till att jag började fundera över om det låg något i det.

Jag tror att tunnelseende kan bero lite på situationen. Jag har skrivit förut om människans behov av att söka igenkänning och förutsägbarhet. Hamnar man i en situation där man inte riktigt har full koll, så kan det nog vara lite olika om man förmår ta in alla intryck som kommer emot en, eller om man medvetet eller omedvetet begränsar sig till bara en liten del.

Att lyssna till en diskussion där kombattanterna tycks vara kollektivt drabbade av tunnelseende, kan vara tröttsamt för åhörarna. Jag tycker många gånger att i politiska debatter så vill deltagarna bara se och kommentera de av motståndarnas argument som man själv tycker att man kan framföra bättre lösningar på. Åtminstone tycker man så själv, utifrån sitt sätt att se på saken. Och så bortser man från andra aspekter eller betraktelsesätt som möjligen också kan ha betydelse.

Men hur beter man sig då själv i en diskussion där man är övertygad om sina åsikter? Förmodligen bortser man då från att det kan finnas andra sätt att se på saken. Och så förmår man inte ta till sig de argument som man faktiskt kanske borde lyssna på.

Det är ju så att kroppen fattar många omedvetna beslut. Är vi ute och promenerar och samtidigt pratar i mobilen, så är fokuserar de medvetna tankarna kanske på mobilsamtalet, medan kroppen så att säga av sig själv ser till att placera benen i rätt ordning, hålla balansen, andas lagom, undviker krocka med andra människor, kompenserar för ojämnheter i marken o s v. En och annan gång kan det nog hända att någon blir så inne i sitt samtal så man ofrivilligt krockar med någon mötande. Då får man försöka vidga sitt seende.

Hur är det nu man brukar säga, att man ska försöka se ljuset i tunneln? Kanske inte något att eftersträva för det där ljuset kan ju vara ett annalkande tåg. 😉

Peter

Etiketter:

Kommentera

