Guldklockor i van der Nootska palatset

Igår hade jag nöjet att följa med min barndomkamrat J till van der Nootska palatset på Södermalm, där han skulle få guldklocka efter 25 års trogen tjänst åt SL. Alla som skulle få guldklocka fick ta med sig någon, och han tyckte det passade bra att jag följde med, eftersom jag själv jobbat på SL.

Förr i tiden var de här evenemangen gigantiska tillställningar som hölls i Blå Hallen i Stadshuset för de landstingsanställda som uppnått tillräcklig tjänstgöringstid. Men numera när både trafik och kringtjänster upphandlas så är det upp till de enskilda bolagen att ordna med detta. I det här fallet var det teknikbolaget som har hand om verkstadsdelen för tunnelvagnarna som hade klockutdelning.

Jag jobbade själv i drygt 10 år på SL som tunneltågförare och driftplanerare på tunnelbanan. Jag var redan anställd på SL då de personer som nu skulle få guldklocka kom till bolaget. Men jag och min familj bosatte oss utanför Stockholm och då slutade jag där. Så någon guldklocka blev det inte för min del. 😉

Däremot tänkte jag att det kanske skulle finnas någon känning på den där middagen, och visst var det så. Det har ju gått några år, men både B och J kände igen mig och jag dem, så vi kunde prata lite gemensamma minnen från gångna tider. Men min kompis J var förstås mycket värre, han kände en hel del av dem som var där. 🙂

De olika rätterna som skulle intagas var som sig bör både exklusiva och kalasgoda, och det var förstås de tillhörande dryckerna också. 🙂 Inte precis var dag som man kommer iväg på en sådan tillställning, så stort tack för det! 😀

Det är nästan oundvikligt att det uppstår en massa ‘SL-snack’ och skvaller och det var ju intressant också för mig förstås. 🙂 Eftersom det var teknikfolk från tunnelbanan som var där, så handlade ju väldigt mycket om det. Man diskuterade de nya tunnelvagnarna typ C30 som är på gång ca 2016. När de kommer så ska man successivt fasa ut de allra äldsta vagnarna, de som brukar kallas Cx, där x står för diverse vagntyper från C6 till C14.

De nuvarande ‘nya’ vagnarna är av typ C20. Men de har ju trots allt några år på nacken nu, och jag snappade upp att även för C20 finns det behov av moderniseringar och där snackades det förstås om vad som kan vara på gång. Det är fortfarande på projektstadiet så man får väl se vad det slutligen blir. 🙂

Peter

Etiketter:

Kommentera

