På Spåret

Äntligen är På Spåret tillbaka i tv. Detta det bästa tv-programmet, som jag tycker allra bäst om att se. 😀

Jag ska erkänna att det tog lång tid innan jag kunde se programmets storhet. Under alla dess 25 säsonger så vill jag nog påstå att jag missat de allra flesta. Egentligen började jag inte titta på det ordentligt förrän Kristian Luuk och Fredrik Lindström tog över programmet när de efterträdde det mångåriga radarparet Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg.

Fredrik Lindström har ju haft en lång karriär i radio och tv utan att jag satt mig in så mycket i den. Men när han började göra Svenska Dialektmysterier, där  han åkte runt i Sverige och inventerade alla olika dialektvarianter, så var jag en av dem som sög i mig av det hela. Jag har ju mina rötter utspridda över Sverige, med min mamma som kom från södra norrland, en pappa från Skåne och min släkt utspridd både här och där. Själv var jag dessutom tidigare gift med en kvinna från lappländska fjällvärlden, med sina rötter. Så nog kan man säga att jag rest  genom större delen av Sverige från norr till söder, och upptäckt och uppmärksammat de stora skillnader som finns i vårt land, både vad gäller språk, vardagsliv och annat i tillvaron. Samtidigt har jag också kunnat känna mig hemma i dessa olika miljöer. Oavsett om det varit i de bördiga landskapen i Skåne eller de mer karga vidderna i norrland. Jag skulle också vilja säga att då man hör de inskränkta teorierna från mer främlingsfientliga krafter då de pratar om vad som är typiskt ‘svenskt’, så kan jag säga emot att det finns nog så stora kulturella skillnader i Sverige. Och jag tycker att de skillnaderna är större än vad som skiljer en person med svenska rötter eller en med utländska rötter som växer upp på samma plats och i samma miljö. Så omgivningen där man växer upp har mycket större betydelse än ens ens förfäders rötter för att forma den man blir. Får man lära sig lite mer om olika kulturer, även i Sverige, så blir den mindre främmande och mer begriplig. Där gillar jag Fredrik Lindströms folkbildande insats.

Kristian Luuk uppmärksammade jag först när han fick en egen talkshow i TV 4 som hette Sen kväll med Luuk. Förebilden till titeln var väl dessa amerikanska talkshows av typen ‘Late night with…’. Faktum är att Kristian Luuk även där gick i Ingvar Oldsbergs fotspår. Parallellt med På Spåret gjorde Ingvar Oldsberg en talkshow som hette Oldsberg – För Närvarande. Där kulissen var en bild av Älvsborgsbron ‘by night’, också som i de amerikanska motsvarigheterna. Åter till spåret och Kristian Luuk. 😉 Han anslog en personlig ton i sina program och hade en humor som åtminstone jag i början tyckte var lite svår. Vem annan än han hade kommit på att göra Arga Leken med sina gäster, där man skulle vara tyst och stirra varandra i ögonen för att se vem som kunde hålla sig längst. Även de återkommande inslagen med Felix Herngren som Papi Raul m fl figurer var mycket speciella. Men Kristian Luuk körde på med sina grejer och han fick fotfäste i folks medvetande.

En sak som jag tycker är lite rolig är att när Ingvar Oldsberg var programledare och Björn Hellberg domare, så var det Ingvar Oldsberg som stod för det språkligt underfundiga, spontana och lättsamma medan Björn Hellberg var den kunnige, påläste och lite mer allvarsamme, men med ett lättsamt stänk i tonen. Så har det blivit tvärtom med Kristian Luuk som programledare och Fredrik Lindström som domare. Nu är det Fredrik Lindström som är den lättsamma, spontana och språkliga ekvilibristen medan Kristian Luuk har en lite allvarsammare uppsyn, men med samma lättsamma stänk i tonen som Björn Hellberg. Det är intressant med ett dynamiskt programledarpar som balanserar varandra. Det är ju lite i ‘gnabbet’ dem emellan, som underhållning uppstår. 🙂

Peter

Etiketter:

Kommentera

