Internet orsaken till krisen i bilbranchen

I en artikel under rubriken ‘Statusen lämnade bilbranschen’ (http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilbranschens-kris-gar-inte-att-stoppa_7720186.svd) skriver Jonas Fröberg i Svenska Dagbladet Näringsliv att internetanvändningen förändrat ungdomars transportbeteenden. Där man förr tog bilen för att träffas och snacka så använder man nu surfplattor och smarta mobiler ihop med Facebook, Twitter och andra sociala medier för att kommunicera och ‘uppdatera’ varandra.

Dessutom vill ungdomar i allt större utsträckning bo i stora städer, där nöjesutbudet är stort och man åker kollektivt för att träffas. Det är väl inte så många som tar egna bilen till Stureplan och parkerar där, för att gå på krogen. 😉 Utan det är t ex tunnelbana, buss, taxi eller någon som skjutsar som gäller.

Bilarna har också blivit mindre än tidigare. Förr så var stora bilar som Volvo 140/240 storsäljare och ‘motorburen ungdom’ färdades allra helst i gamla stora jänkare. Lyx var rattväxel som möjliggjorde hel soffa i framsätet och wunderbaum eller dinglande tärningar framför nosen och en ekorrsvans på bilantennen. 😀 Nu gillas hellre mindre bilar, gärna välutrustade med alla möjliga ‘självklara finesser’ som GPS, lågprofildäck, klimatanläggning, servostyrning/-bromsar, pigg motor och diverse tekniskt lull-lull som gör bilägandet och körningen bekväm och rolig.

Bilpooler och hyrbilar är sättet i tiden att ordna transportmöjlighet då inte ‘apostlahästarna’ räcker riktigt. :)

Någon ändring i utvecklingen är inte heller att vänta. Bilbranschen får anpassa sig till de förändrade marknadsförutsättningarna. Även de ständigt ökande bensinpriserna gör att bilanvändandet minskar. Antalet körda kilometer i västvärlden uppges ha sjunkit sedan 2007. Alla tillverkare kan inte överleva på nuvarande nivå helt enkelt. Det är samma utveckling som när skrivmaskinen först ersattes av datorn och de senaste åren alltmer av surfplattor och iPhones och liknande.

Peter

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s