Vaccination och narkolepsi

Hösten 2009 drabbades jag av komplikationer efter en operation och det krävde att jag fick besöka vårdcentralen för lite olika åtgärder. När jag första gången gick dit och satte mig i väntrummet så blev jag förvånad över den stora trängsel som rådde. Det visade sig vara köande som skulle vaccinera sig mot svininfluensan, eller H1N1 som det heter på lite finare ‘läkarspråk’. Det hade kommit rapporter att detta var en lite allvarligare sorts influensa än de vanliga som brukar härja, så då blev folk oroliga och ville vaccinera sig. Dessutom hade viss ‘panik’ spridit sig hos ansvariga myndigheter, så man hade gjort massbeställning av vaccin. Trots den upphaussade stämningen så visade det sig i slutänden att man fick förstöra vaccin som man inte lyckades få användning för innan bäst-före-datum hade gått ut.

Ja ja, det var en historisk ‘fluga’. Tänkte jag. Jag tyckte jag skulle koncentrera mig på mina egna ärenden. Och dessutom har jag sedan gammalt skepsis mot vaccinationer, antibiotika och andra sådana hjälpmedel. Senaste gången jag vaccinerade mig var när jag hade blivit biten av en hund. Och eftersom jag hade dåligt skydd mot stelkramp så tyckte jag att jag skulle ta en stelkrampspruta. Oj, vad sjuk jag blev. Jag vet inte om det berodde på att man gav mig en högre dos eftersom det var ‘akut-dos’ efter att jag blivit biten, men spelar roll. Inte kände jag mig övertygad om att det här var bra för kroppen. Jag ska också erkänna att en penicillinkur var något jag själv fick i samband med de där besöken, men jag tyckte kanske att det den gången var lite mer befogat eftersom det var för ‘operations-komplikationer’.

Och vad händer nu? Flera år efteråt. Ett stort antal fall av narkolepsi har uppdagats som påföljd av de där vaccinationerna. Då kan man plötsligt drabbas av plötsliga sömnattacker, trötthet och t o m hallucinationer i samband med insomning och uppvaknande. Vad jag förstått är det immunförsvaret som gett sig på hjärnceller som reglerar sömn, och de kan inte repareras och skadan är därför oåterkallelig. Det tragiska är också att det tycks framförallt vara barn och ungdomar som drabbats hårdast. Sannolikt har vaccinet orsakat betydligt större skador än vad som hade uppstått om ingen hade tagit den där vaccinationen. Farorna med svininfluensan var övervärderade och farorna med massvaccinationerna var undervärderade. Så går det när människan ska ge sig in och trixa med sådant de inte ser konsekvenserna av.

Och detta är bara EN konsekvens av användandet av vaccinationer och antibiotika. Det ständigt stigande problemet med resistenta bakterier har vi inte sett vad det slutar i. Jag minns från min barndom att det fanns en myggspray som hette Radar och som innehöll det ‘lyckobringande’ medlet DDT. Det var lyckobringande på så sätt att myggen dog som flugor när man sprejade med det i vår sommarstuga. Den som upptäckte att DDT tog kål på insekterna fick nobelpriset för den upptäckten 1948. Men konsekvensen av det här användandet var att min egen kropp tog upp DDT och finns kvar i mig den dag som nu är. Och när man försökte bekämpa malariamyggan med medlet så blev de resistenta. Idag så för man ett ständigt upptrappat krig mot de alltmer resistenta bakterierna. Men det finns ingen som kan säga vad vi ska göra den dag det inte längre hjälper med de ämnen vi sätter in. Den dagen ligger nog en bra bit framåt i tiden, och jag får kanske inte själv uppleva den. Men att det kan komma en allvarlig pandemi, som en världsomfattande epidemi kallas, det kan ju i princip ske när som helst.

Peter

Etiketter:

Kommentera

