Rör inte snuset

När Sverige skulle gå med i EU så minns jag att det var viktigt att Sverige skulle få undantag för det snusförbud som råder inom EU. Eller rättare sagt, förbud mot det snus som tas i form av ‘prillor’. Fast snus som intas på det ursprungliga sättet, att snusa genom näsan är inte förbjudet. Man brukar ibland prata om att barn snusar när de sover, och då är det inte en prilla under läppen man menar. 😀

EU tycks anse att snusprillor är en inkörsport till att börja röka. Att snus möjligen kan vara en inkörsport för att sluta röka verkar vara en omöjlighet att tänka. Jag känner i alla fall flera som slutat röka och istället gått över till att ständigt ha en prilla under läppen. Det är möjligt att de då faktiskt ökat sitt tobaksbruk. Men de har då i alla fall väsentligt minskat sina hälsorisker.

Sedan är det en sak till. Tobaken för det svenska snuset lufttorkas. Det betyder att många av de skadliga ämnena vid annan typ av beredning uteblir, t ex då tobaken röks under beredningen. För att snuset ändå ska få någon sorts ‘smak’ som snusaren gillar så har man tillfört smakämnen. Och nu har EU fått upp ögonen för detta och vill förbjuda smakämnen i snus, trots att vi har vårt undantag för snus. Man menar återigen att smakämnena gör det lättare att börja snusa och att det därför är skadligt.

Jag gör då en jämförelse med alla nikotintuggummin som marknadsförs med alla möjliga olika smaker. Är inte de i så fall en inkörsport till att börja använda andra nikotinprodukter, som t ex att börja röka tobak? I reklamen för nikotintuggummin ser man t o m rökande människor, något som är förbjudet i tobaksreklamen, och åtminstone jag tycker att det ser ut som någon sorts marknadsföring för rökning. För mig är det obegripligt hur man resonerar inom EU. Vad händer om EU skulle lyckas få sin vilja fram och förbjuda snuset i den form det har idag i Sverige. Skulle då de multinationella företagsjättarna som har andra tobaksprodukter och andra nikotinprodukter låta bli att i större omfattning marknadsföra sina produkter i Sverige? Det tror inte jag!

Jag varken röker eller snusar. Men jag kan störas av om andra människor röker i min omgivning. Alla rökare är tyvärr inte hänsynsfulla, utan om de är utomhus tycker de att det är fritt fram att röka. Även om de står på en balkong så röken drar iväg in genom ett öppet fönster hos grannen. Eller att de står i ett vindskydd och väntar på någon buss och blossar på, mitt bland alla andra. Ju fler som väljer att ta en prilla istället för att röka, desto färre utsätts för den passiva rökningen. Och det måste ju också vara en hälsovinst. Åtminstone blir människor lite gladare när de slipper utsättas för passiv tobaksrök.

Och det där med att smaktillsatserna ska bort, vad ska de då ersättas med istället? Jo, med mer tobak! Tobakshalten i snus kommer alltså att höjas om förslaget verkställs. Hur en ökad tobakshalt i snus är befrämjande för hälsan, är mer än vad jag kan förstå.

Lyckligtvis är man överens över de politiska blockgränserna i Sverige att med kraft och gemensamt kämpa för att det dumma s k ‘snusförnuftet’ från EU inte tillåts bli verklighet. För de politiska partierna vet att man kan genomdriva saker med större kraft om man är eniga på det viset. Ibland önskar jag att de kunde ta med sig det tänket när det gäller andra viktiga frågor. Att gemensamt ta krafttag istället för att käbbla för den politiska diskussionens skull, så frågor blockeras eller mycket mindre blir gjort.

Peter

Etiketter:

Kommentera

