Enkät om tunnelbana till Nacka

SL (Storstockholms Lokaltrafik) vill nu ha in synpunkter på idéerna om förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka.

Och man kan fram till 7 januari 2013 lämna egna synpunkter i en enkät på informationssidan om projektet: http://sl.se/tbananacka

Själva förstudien har fått en egen sida: http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-bygger/Tunnelbana-till-Nacka/Forstudien/

Man jobbar enligt fyra olika alternativ för sträckning:

  1. Bergtunnel under Saltsjön och station på östra Södermalm m fl
  2. Sänktunnel under Saltsjön och station på östra Södermalm m fl
  3. Ostlig sträckning samlokaliserad med vägförbindelse (Österleden) m fl
  4. Sträckning med möjlig omstigning till grön linje (t ex vid Slussen eller Medborgarplatsen) m fl

‘M fl’ är lika i alla fyra alternativen, med stationer i Hammarby Sjöstad, Sickla, och vidare mot Forum Nacka.

Alliansregeringen gjorde nyligen ett uttalande att man tyckte att alternativ 3 skulle kunna vara billigast och har fört fram det alternativet, medan kommunpolitikerna i Stockholm, Nacka och Värmdö kommuner tycker att det är viktigt att utbyggnaden på något sätt berör östra Södermalm som är ett viktigt målområde. Det uppfylls av de övriga 3 alternativen. Alternativ 4 kommer t o m i direkt kontakt med gröna och kanske röda linjen, men anläggningskostnaderna bedöms som väsentligt dyrare och dessutom blir restiden något längre med den extra kringelikroken på Södermalm.

Alaternativ 1 och 2 får ungefär samma stationsläge. Skillnaden är att vill man spränga tunneln i berg, vilket är billigast, så måste man ner på stora djup, eftersom berget stupar brant ner i vattnet vid Södermalm. Då hamnar också stationen på Södermalm djupt ner i berget, och det blir mycket långa rulltrappor eller hissar upp från den stationen.

En betongtunnel nere i leran under vattnet eller kanske t o m i vattnet, ungefär på samma sätt som Citybanan för pendeltågen anläggs idag, blir avsevärt dyrare att anlägga, men däremot hamnar inte stationen på Södermalm så djupt ner. Så där får man väga anläggningskostnaden mot bekvämligheten och nyttan för resenärerna.

Peter

Sträckningsalternativ-Nacka_353

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s