121212 – magiskt sista magiskt datum

Idag är det den 12 december 2012. Eller om man skriver i kortform med siffror 121212. Den typen av datum kallar man för ‘magiskt datum’.

Så jag uppmärksammar det här och nu, innan denna dag oåterkalleligen är slut. Nu kanske det inte låter så märkvärdigt, för det har ju drällt av magiska datum de sista tio åren. Eller vad sägs om följande sifferrad av magiska datum?

010101, 020202, 030303, 040404, 050505, 060606, 070707, 080808, 090909, 101010, 111111, 121212. 😀

Ja, egentligen skulle man kunna säga att det magiska datumet för 1 år, 1 månad och 1 dag sedan var ännu lite mer magiskt än idag, eftersom man då kunde skriva 6 likadana siffror på raken: 111111. Jag minns att jag tyckte det var lite kul då, så det var några gånger den dagen som jag fick skriva datumet på det viset. Några av de gångerna var nog med flit, bara för nöjet att få göra det. 😀

Och när kommer då nästa magiska datum? Ja, det kan ju inte bli något 131313. För det skulle ju förutsätta att vi har 13 månader på året. Så man kan nog säga att idag är den sista dagen med magiska datum av denna typ!

Eller, om man ska vara petig med detaljerna så uppstår ju fenomenet igen år 2101-01-01, som då kan skrivas 010101. Läs det datumet mer noggrant igen. Alltså den 1 januari år 2101. Det är alltså först om 88 år och 20 dagar som fenomenen uppstår igen under en tioårsperiod! Så då kan man väl få tycka att dagens magiska datum är extra magiskt! 🙂

Nu finns det ju för all del två andra på sitt sätt lika magiska datum som jag minns. Det ena var nyårsafton den 31 december 1999 och det andra var den därpå följande nyårsnatten 1 januari 2000. Jag minns var jag stod då. Det var på Skeppsbron tillsammans med tusentals för att inte säga tiotusentals eller kanske t o m hundratusentals andra glada människor som ‘myllrade’. Och faktiskt intill den där stora granen som brukar smällas upp på Skeppsbron, som mediamogulen Jan Stenbeck tog initiativ till. Jag var faktiskt delaktig på ett litet hörn när det gällde arbetet med den där granen.

Det var ju en massa artistuppträdanden på en scen vid Skeppsbron då. Bl a återförenades Europe och spelade passande nog ‘The Final Countdown’ när det drog ihop sig till tolvslaget. När det magiska ögonblicket var inne blev det skålande med medtagen skumpa på platsen. 🙂

Ska man vara riktigt noggrann så var även nyårsaftonen året därpå också lite magisk. Visserligen handlade det då om att 31 december år 2000 skulle övergå till 1 januari år 2001. Och det låter ju som lite mindre märkvärdigt än ‘millennieskiftet’ året innan. Man ska man vara riktigt petig så var detta det ‘riktiga millennieskiftet’. För när år 1999 övergick till år 2000 så hade det ju faktiskt ‘baraä gått 1999 år sedan år 0 ‘startade’. Två millennier hade inte fullfordats förrän på nyårsafton 31 december år 2000, och år 2001 stod för dörren. Även denna nyårsafton infann jag mig på Skeppsbron och firade. 🙂

Vid dessa båda tillfällen var det grandiost med fyrverkerier och annat. Något särskilt fyrverkeriande med anledning av dagens magiska datum känner jag inte till. Jag får väl studera natthimlen ikväll. Det är ju möjligt att någon nyhetskanal uppmärksammar det med något litet inslag. Eller inte.  Jag uppmärksammar iaf det hela med denna lilla kria. Och avslutar den med ett lika enkelt som kortfattat och lättfattat ord, dagen till ära:

Skål! 🙂

Peter

Etiketter:

Kommentera

