Pendeltåg till Uppsala

Sedan 9 december 2012 kör SL i samarbete med UL (Upplands Lokaltrafik som trafikerar Uppsala län) en ny pendeltågslinje mellan Stockholm och Uppsala. Linjen går via Arlanda. Den ersätter det tidigare trafikupplägget där UL körde ‘Upptåget’ mellan Upplands Väsby och Uppsala via Arlanda, sedan 20 augusti 2006 och alltså fram till 9 december 2012. Upptåget är ett lite vitsigt namn, som anspelar på Uppland och Uppsala.

Pendeltågslinjen trafikeras med de vanliga pendeltågen typ X60 så en nybeställning på 12 sådana tåg gjordes inför trafikstarten. Linjen trafikeras i halvtimmestrafik och utgår normalt från Älvsjö i söder, utom under rusningen på morgonen och eftermiddagen då den utgår från Tumba.

Det här är en sträcka med hård konkurrens från andra trafikföretag. Dels finns olika bussbolag som kör mot Arlanda, olika taxibolag har ofta specialpriset mot Arlanda, och när det gäller spårtrafik så kör Arlanda Express mellan Stockholm och Arlanda, SJ kör mellan Stockholm och Uppsala via Märsta och SJ och andra tågoperatörer gör också uppehåll vid Arlanda.

Jag har åkt den nya linjen, och passade på att ta några bilder. Det vanliga SL-kortet gäller inte, utan man får ha tilläggsbiljett från Arlanda och norrut som är UL:s trafikområde. Och så finns det andra biljettyper om man normalt reser inom UL-området eller om man ska stiga av i Arlanda. Här en ögonblicksbild tagen vid uppehållet vid Arlanda C. Det är stationen för genomgående tåg som passerar förbi Arlanda, men som stannar för uppehåll där.

Uppehåll vid Arlanda C i riktning mot Uppsala

Uppehåll vid Arlanda C i riktning mot Uppsala

På vägen mot Uppsala var det ganska glest på tåget. Efter första uppehållet vid Arlanda, klev det på kontrollanter som skulle kolla att man hade biljett för sträckan. Vi skymtar ryggtavlan på en av kontrollanterna och samtidigt får vi en bild av interiören på X60 tågen. 5 säten i bredd är det, arrangerade 2+3 med mittgång.

Interiör på X60-tåg

Interiör på X60-tåg

Efter Arlanda är det uppehåll i Knivsta, som ligger i Uppsala län. Vi ser ett vintrigt Knivsta där jag tog ett ‘snapshot’.

Knivsta, februari 2013

Knivsta, februari 2013

Så var vi då framme i Uppsala. Stationen saknar spärrlinje, men har biljettautomater och jag såg trafikvärdar gå runt och hjälpa resenärer tillrätta. Man kan ha förståelse för att det behövs kontrollanter på tågen och gör stickprovskontroller av biljetter, för det finns inte någon konduktör som kollar biljetter på tågen.

Uppsala C, vid vändspåret för pendeltåget

Uppsala C, vid vändspåret för pendeltåget

Upptåget, som alltså tidigare gick till Upplands Väsby, har nu sin södra ändstation vid Uppsala. Upptåget startade redan 1991, med trafik norrut mot Tierp, som några år senare förlängdes mot Gävle. Eftersom UL fick lediga tågsätt när SL tog över trafiken mellan Upplands Väsby och Uppsala december 2012, startade man samtidigt en ny Upptåglinje mellan Uppsala och Sala istället. Här ser vi anslutande Upptåg stå och vänta i Uppsala, efter att pendeltåget från Stockholm ankommit.

Upptåget, i väntan på avgång från Uppsala

Upptåget, i väntan på avgång från Uppsala

Vid återresan mot Stockholm hade pendeltåget destination Tumba, som det har under högtrafik måndag-fredag. Övriga tider vänder det vid Älvsjö. Vi ser bakdelen på X60-tågsättet, strax innan avgång.

X60 vid Uppsala

X60 vid Uppsala

Peter

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s