48 företag vill köra 1,5 miljon tåg 2014

Ja, med den käcka informationen gick Trafikverket ut med ett pressmeddelande idag: http://www.trafikverket.se/Pressrum/Pressmeddelanden1/Nationellt/2013/2013-09/48-foretag-vill-kora-15-miljon-tag-nasta-ar/

Det är alltså ett gäng privata företag som ska köra tåg på Sveriges järnvägsnät på de mest attraktiva sträckorna. Det som väl kommer att märkas mest hos allmänheten är att två privata företag tänker konkurrera med SJ på den attraktivaste sträckan Stockholm-Göteborg. Det ena företaget är MTR som kör tunnelbanan i Stockholm och nu har fått aptit på att expandera. Det andra företaget är Citytåg i Sverige som ska hyra in tåg från Tyskland och köra nonstop Stockholm-Göteborg.

Det finns redan idag begränsad konkurrens på sträckan av något som heter Blå Tåget, som kör enstaka turer vissa dagar i veckan och medför kock t ex. Till det har man både restaurangvagn och barvagn, men man kör med gamla vagnar så det är nog en något annorlunda och begränsad målgrupp de riktar sig till.

En annan sträcka som får viss privat konkurrens är Stockholm-Sundsvall där Hector Rail tänker köra. De kör redan sedan flera åra tillbaka stora mängder gods i Sverige.

Hector Rail

Sedan är det andra diverse sträckor runtom i Sverige som det tillkommer tågtrafik av regional karaktär.

Trafikverket fastställer varje år en tågplan utifrån de önskemål som olika operatörer har att köra på järnvägarna. Eftersom man inte kan köra tåg hur tätt som helst, så är kapaciteten begränsad på många sträckor. T14 som den nya tågplanen kallas, börjar gälla 15 december 2013 och gäller ett år framåt. Men de här företagen MTR och Citytåg tänker minsann inte börja köra direkt. Inte förrän sommaren 2014 tänker de komma igång med sin trafik. Godstrafiken avreglerades redan i slutet av 1990-talet och persontrafiken efter valet 2010. Men det är först nu som det blir någon mer märkbar konkurrens på spåren, när det gäller persontransporter.

För många år sedan hade först Linjeflyg och sedan SAS monopol på inrikesflyget. Men inrikesflyget liksom taxibranschen avreglerades 1990. Och nu är det väl ingen som tänker tanken att införa monopol i de här branscherna igen. Även radio, TV, telefoni, post, el, kreditmarknaden m m släpptes fria ungefär samtidigt. Men persontrafiken på järnväg vågade man inte röra då, utan det kom att dröja tjugo år senare.

Det är många som är kritiska till avregleringen. Dels är man orolig för att trafiken ska utarmas på sträckor där befolkningsunderlaget inte är så stort. Dels tycker man att det försvårar långsiktiga investeringar när man inte vet längre än ett år framåt exakt vilka tåg man får köra och när. Det är väl därför Citytåg tänker sig att hyra sina vagnar och lok. Hur MTR ska göra har inte avslöjats än, men de har ju en mer rejäl grund att stå på, eftersom de redan närvarar i Sverige med ett åttaårsavtal för driften (från 2009-2017, med option på förlängning i ytterligare 6 år).

Tidigare kördes tunnelbanan av Veolia, ett företag som jag faktiskt jobbade ihop med i början av 1990-talet, och de har kört veckoslutstrafik med tåg Stockholm-Malmö i några år + lite småkörningar på andra sträckor. Men deras intresse för Sverige verkar ha minskat när de tappade tunnelbanetrafiken som de körde 1999-2009 och det är osäkert om de kommer att vara kvar i Sverige så länge till. Det kan möjligen bli så att de överlåter sin verksamhet till någon annan operatör.

Det ska sägas att regionalt så är det flera utländska tågbolag som har kört persontrafik i Sverige. Men då har trafiken upphandlats av de olika länen. Det som är nytt med den här trafiken som ska komma igång 2014 är persontrafik på järnväg på rent kommersiella grunder, som är tänkt att konkurrera direkt med SJ.

Peter

Annonser

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s