Grand Theft Auto V

I måndags (16 september 2013) skulle jag till Webhallen på Sveavägen för att köpa ett kontaktdon för att skarva två datakablar. När jag närmade mig ingången såg jag att det satt folk utanför och väntade på fällstolar.

Folk köar utanför Webhallen

Gick man en bit bort på trottoaren så var det några som slagit upp ett partytält bredvid busshållplatsen.

Partytält vid busshållplatsen

Det skulle ju kunna komma regn och då var väl det en lämplig plats att ställa sig på. I andra delar av Sverige var det vid den här tiden stora regnmängder så både vägar och järnvägar spolades bort på sina håll. Men inte i Stockholm vid just den här tidpunkten på eftermiddagen. En lite mulen men inte alltför kall höstdag och inget regn just då.

Inne i butiken var det störtexponering av Grand Theft Auto V och jag förstod ju att det kanske fanns ett visst samband, eftersom jag ju vet att Webhallen ordnar en del event ibland i samband med spelsläpp. För säkerhets skulle frågade jag lite försiktigt vad de köade för och fick förstås bekräftat att det var GTA som skulle släppas (som det kallas i vardagligt tal). Det här var på eftermiddagen 16 september, och eftersom spelet skulle släppas 17 september, så betydde det att Webhallen började sälja spelen vid midnatt. De köande hade alltså typ 8 timmar kvar innan de kunde köpa sina spel, och jag utgår ifrån att det fylldes på med avsevärt mer folk innan det magiska tolvslaget.

Grand Theft Auto Five

Det var en kraftig majoritet av unga män som köade. Nu tror ju inte jag att det är riktigt representativt för vilka som gillar att spela spelet. Jag har sett tidigare versioner både här och där hos folk och nog är det ganska blandat vilka som spelar, både kön och åldrar från både mycket ung till tämligen gammal. Men det sägs ju att män kan bara hålla en boll i skallen samtidigt och jag förmodar att när de får korn på något sånt här så kan de inte tänka på något annat. Det blir liksom ett projekt att skaffa det där spelet. Tjejer som är mer kapabla att hålla i fler bollar tänker nog i större utsträckning att de ska ägna de där timmarna åt något annat, och så kan de kanske köpa spelet dagen därpå istället, så får de tid över att göra fler grejer. Och de i andra åldrar än typ unga män har säkert också andra saker att tänka på, som hellre prioriteras. 😉

Jag hade tänkt skriva om det redan den dagen, men jag hade inte ordning på mina kablar så jag kunde publicera några bilder då. Det gör inget, för då fick jag tillfälle att se i nyhetsrapporteringen att spelet slog nytt rekord i att sälja stort under release-dagen. Första dagen hade spel sålts för över 5 miljarder svenska kronor. Nästan 2 miljarder kostade det att utveckla, så man förstår ju att det säkert är en upplevelse att spela.

GTA V

Själv har jag inte varit i närheten av att köa för något sådant. Däremot har jag köat för att få biljetter till konserter då och då. Längsta tiden jag köat var 7 timmar för att få biljetter då Rolling Stones gjorde sin Licks Tour och spelade i Globen 2002, ihop med ytterligare två spelningar i Stockholm på Cirkus och Stadion. Biljetterna släpptes mitt i smällkalla vintern och jag minns att det fanns de som inte hade speciellt tjocka kläder på sig och stod och skakade av köld. Men det tyckte de säkert att det var värt. Jag är iaf glad att jag valde att ställa mig i just den kön, för konserten var kanonbra. I Globen kom jag hyfsat nära också jämfört med hur det kan bli på en spelning på en utomhusarena. Men det är som man säger en helt annan historia. 🙂

licks

Peter

Etiketter: ,

Kommentera

