Tunnelbanan i Odenplan får två plattformar och tre spår

Stockholmsförhandlingen, som är utsedd av regeringen för att förhandla fram en överenskommelse om en utbyggnad av Stockholms tunnelbana och ökat bostadsbyggande, presenterade en ny delrapport 20 december 2013.

Hur man göra vid Odenplan för att dra en ny tunnelbanelinje till Hagastaden och vidare mot Arenastaden i Solna har varit en omdebatterad fråga. Om en del tunneltåg från Hagsätra, Farsta Strand och Skarpnäck fortsätter mot Hagastaden och Karolinska Universitetssjukhuset istället för västerut mot Alvik, Vällingby och Hässelby, har en del varit oroliga för om det medför oacceptabel trängsel västerut. Det var tidigare oklart hur detta skulle detaljutformas, och i en tidigare redovisad karta hade man gett den här linjen en egen grå färg:

Nya tunnelbanestationer, med sträckan mot Hagastaden i grå färg

I det nu presenterade dokumentet, har man förklarat hur man tänkt sig vid Odenplan. Man skriver: ‘Överenskommelsens lösning avseende Odenplans station innebär att sträckan mot Hagastaden och Arenastaden kan trafikeras såväl i form av en egen tunnelbanelinje som endast kör mellan Odenplan och Hagastaden/Arenastaden, som i form av genomgående trafik som en gren på Gröna linjen.’ Man förklarar också att dessa båda trafikeringssätt kan kombineras så att det vissa tider är genomgående trafik mot Hagastaden, medan andra tider så vänder tunneltågen från Hagastaden vid Odenplan.

Exempel på möjlig trafikering Odenplans tunnelbanestation

Den övre delen av bilden visar alltså när tågen vänder vid Odenplan och deras trafikering är illustrerad med röd färg. Kryssen är egentligen dubbelriktade pilar, för att illustrera att tågen går i båda riktningarna på spåren. Den undre delen av bilden visar hur de genomgående tågen till/från Hagastaden passerar Odenplan.

Det översta spåret är det nuvarande spåret för södergående tåg, det mittersta spåret är det nuvarande spåret för tåg västerut, medan det understa spåret och den nya plattformen tillkommer. Man har tidigare grävt ut en stor grop vid Odenplan där den nya plattformen ska ligga, och nu håller man på att täcka över den med pelare och betongtak. Det bygget startade faktiskt innan man tagit beslut om att ha en ny plattform vid Odenplan. Men man bestämde sig för att ta merkostnaden på några hundra miljoner, för att senare behöva gräva och bygga om vid Odenplan. Den egentliga orsaken till alla byggen vid Odenplan är att förbereda för den nya stationen för pendeltågen, som det kommer att bli här.

Jag gör reflexionen, att om man nu tänker sig att blanda de båda trafikeringsprinciperna, så kommer det bli så att vissa tider så ska resenärer som kommer från Hagastaden och Arenastaden sitta kvar i tunneltåget, medan andra tider så ska de kliva av vid Odenplan och gå tvärs över plattformen och stiga på tunneltågen som kommer från de västra förorterna mot stan.

Men det blir svårare att hålla reda på var man ska kliva på, om man är på väg TILL Hagastaden och Arenastaden. Vissa tider kan man kliva på genomgående tåg innan station Odenplan, och sedan följa med tåget och sitta kvar i det då det passerar Odenplan. Medan andra tider ska man kliva av vid Odenplan, byta plattform och sedan kliva på ett nytt tåg mot Hagastaden och Arenastaden.

Ännu ett snäpp mer förvirrat blir det för dem som ska kliva på tunnelbanan just vid station Odenplan. De måste nämligen hålla reda på till vilken plattform och vilket spår de ska gå. Vissa tider ska de gå mot plattformen vid det nedersta spåret och invänta genomgående tåg. Andra tider ska de gå till den andra plattformen och invänta tåg från Hagastaden och Arenastaden som ska vända vid det översta spåret.

Hur det verkligen blir med trafikeringen återstår att se. Under alla år har det varit ungefär 30-50% fler trafikanter från de södra förorterna (Hagsätra, Farsta och Skarpnäck) jämfört med de västra förorterna (Alvik, Vällingby och Hässelby), så det är inte alls så säkert att det blir så trångt från de västra förorterna. I så fall kan man faktiskt köra genomgående tåg även till Hagastaden och Arenastaden och slipper trasslet med att byta tåg vid Odenplan. Det kan kanske vara värt lite trängsel under någon enstaka timme, framför att trassla till det med vändande tåg vid Odenplan. Blir det alltid genomgående tåg så ska alltid påstigande resenärer mot Hagastaden och Arenastaden passera det nedersta spåret vid Odenplan, enligt den undre delen av bilden ovan.

Från Järnvägsplanen för Citybanan, som byggs för pendeltågen, har jag hämtat en kartskiss över den nya pendeltågsstationen vid Odenplan, som kommer att ligga under nuvarande tunnelbanestationen. I den järnvägsplanen finns inte inritat det tredje spåret som nu har bestämts ska färdigställas för tunnelbanan. Som jag tidigare nämnde, så har förberedande arbeten redan påbörjats. Jag har försökt markera det nya spåret med röd färg i kartskissen:

Station Odenplan med tunnelbanestation med tre spår och den nya pendeltågsstationen på Citybanan

Peter

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s