Snälltåget till Malmö och Blå Tåget till Göteborg

SJ har en del konkurrens på spåren numera. Idag när jag åkte in till Centralen för att posta ett viktigt brev i ‘sista-minuten-brevlådan’ som finns där, kastade jag en blick mot informationstavlorna. Jag såg då att i listan över avgångar fanns dels Snälltåget mot Malmö och Blå Tåget mot Göteborg. Så jag tänkte att jag i hast skulle titta vad tågen hade för sammansättning.

Några större undersökningar gjorde jag inte. Det finns de som har stenkoll på sådant. Men det kan vara lite kul att veta lite mer, i den händelse jag själv får för mig att åka med de här operatörerna någon gång. Jag hoppades också att kunna ta några bilder. Men jag visste ljusförhållandena skulle vara dåliga.

Först skulle Blå Tåget komma in till plattformen för en faktisk hyfsat stor skara ressugna nedåt Göteborg. Det är sträckan Uppsala-Stockholm-Göteborg som tåget trafikerar. Det drogs av ett lok som det stod Railpool på.

railpool

När jag kollade upp detta, så fick jag fram att loket är av typen Vectron från Siemens, och Railpool är ett tyskt bolag specialiserat på att leasa ut lok. Vagnarna är en blandning av utländska vagnar (bl a restaurangvagnen) och s k sextiotalsvagnar som SJ tidigare använde i loktåg. Här en bild på en sådan, ommålad i blå färg.

bla-taget

Blå tåget körs av en operatör som heter Skandinaviska Jernbanor, och tanken är att erbjuda en bekväm resa där restaurangvagn med fullständiga rättigheter och en barvagn med pianobar är en del av konceptet. Vid avgången stod en blåsorkester och spelade och tågpersonalen har galanta uniformer.

Strax därefter rullade Snälltåget till Malmö in. Namnet är taget från SJ-s gamla snabbtåg förr i tiden. Ordet är hämtat från tyskans schnellzug som betyder just snabbtåg. Men i konceptet som togs fram, hoppas man att nutida resenärer ska uppfatta ordet som att det är ett snällt tåg. Det loket drogs av en annan lokoperatör som heter Hector Rail. De kör mest godståg åt godskunder i Sverige och grannländer. En stor del av deras transporter är pappersprodukter. Jag hann uppfatta att loket var av typen Traxx från Bombardier (som har rötter i bl a gamla Asea).

hector-rail-traxx

Snälltåget dras av en operatör som heter Veolia, med franska rötter (ett företag jag jobbade åt en kort period under 1990-talet). Det här tåget kör Stockholm-Malmö. Vintertid förlängs det Stockholm-Åre och på sommaren kör man också Malmö-Berlin.

Veolia-snälltaget

Även  här är det äldre personvagnar som används.

Ytterligare två operatörer kommer att starta tågtrafik senare 2014 mellan Stockholm-Göteborg. Det är dels Citytåg som också de kommer att köra äldre personvagnar, troligen med ursprung från Tyskland. Men framförallt är det MTR, som är det Hong Kong-baserade företaget som idag kör tunnelbanan i Stockholm. Men nu köper in nytillverkade motorvagnståg av typen Flirt från den schweiziska tillverkaren Stadler. Här en skiss på hur de är tänkta att se ut:

MTR, Flirt

Det är 6 tåg som är beställda. De kommer att få 110 avgångar i veckan, så det är en jättesatsning som görs. Det ökade utbudet lär leda till prissänkningar. Men trångt på spåren blir det.

Peter

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s