Spårväg Syd

Det har pratats några år nu om att anlägga en ny tvärbana lite längre ut och sydligare än den nuvarande, Spårväg Syd. Den skulle sträcka sig från Flemingsberg över Huddinge Sjukhus och Kungens Kurva till Skärholmen. Därifrån vidare till Fruängen och Älvsjö. Längre än så har man inte planerat, men det har funnits lite olika funderingar om hur man skulle kunna fortsätta österut från Älvsjö. En del tycker att den ska dra iväg mot Farsta. Andra tycker att den ska till Skarpnäck och t o m vidare till Tyresö. Och så finns det dom som tycker att den ska kopplas ihop med nuvarande tvärbanan i Årstaberg eller Gullmarsplan.

Det har ju i många år varit SL som planerat trafiken. Men efter lagändringar så har nu planeringsarbetet gått över till den nybildade Trafikförvaltningen i Stockholms Läns Landsting. Där har de skapat en särskild hemsida för Spårväg Syd: www.sll.se/sll/sparvagsyd.

De har också gjort en karta där de ritat in den föreslagna sträckningen. Föreslagna hållplatser har de markerat med punkter. Kartan är klickbar om man vill se den i lite större format:

Karta Spårväg Syd

Man har tänkt sig bygga i två etapper. Den första etappen är mellan Flemingsberg och Skärholmen, markerad med blå linje på kartan. Den andra etappen är mellan Skärholmen och Älvsjö, markerad med grön linje.

Eftersom Skärholmen ligger väster om E4 och Fruängen öster om E4 så måste Spårväg Syd korsa E4/E20 nånstans. Där har man inte riktigt bestämt sig var det ska ske, utan ritat upp alternativa heldragna linjer. Sedan pågår det en hel del nybyggnation både öster och väster om E4 och det kan påverka dragningen. Förr i tiden (på 1900-talet) kunde Stockholm expandera genom att utvidga sina gränser och inkorporera diverse områden runt omkring, dit man sedan drog tunnelbana. Skärholmen ligger t ex på gammal Huddingemark. Kungens Kurva har man dock behållit i Huddinge och det är man nog ganska glada för idag, med tanke på vilken enorm utveckling det varit i det området. Nuförtiden går det inte att expandera utåt, utan man får förtäta inom Stockholm istället, vilket leder till en enorm befolkningsökning för just Stockholm. Spårväg Syd är ett sätt att binda samman några av dessa expansiva områden.

Det finns några streckade sträckor också. Kan man skriva så? 😉 Från Masmo till Kungens Kurva är huvudalternativet att följa motorvägen, men man har en alternativ sträckning där man tar en genare väg genom skogen. Vid Fruängen är huvudalternativet att följa motorvägen bort mot Älvsjövägen. Men då får man en lång gångsträcka till Fruängens tunnelbanestation. Problemet med att dra spårvägen närmare tunnelbanestationen är att där är det krokiga vägar och tar längre tid, därför är det markerat som alternativ sträckning på kartan.

Så har vi den tredje streckade sträckan då, och det är mellan Kungens Kurva och Skärholmen. Huvudalternativet är att det ska finnas en hållplats vid Heron City i Kungens Kurva. Och sedan ska Spårväg Syd gå raka vägen över E4/E20 på en bro till Skärholmens centrum.

Men IKEA då? Och El-Giganten, ICA Maxi, Bo:x och alla andra stora affärer som finns lite längre bort i området. Ingen hållplats är markerad där!

Eftersom jag ganska ofta är i det här området, så vet jag ju hur minst sagt struligt det är att åka kollektivt till IKEA. Vid Skärholmen finns en bussterminal nära en ganska ny tunnelbaneentré och det är i och för sig bra. Men att veta vilken buss man ska ta till IKEA är inte så lätt. Vissa bussar går nämligen inte alls dit. De flesta busslinjer stannar på en hållplats som heter IKEA södra och ligger på en gata som heter Modulvägen. Men linje 173 tar en helt annan väg, en riktig omväg jämfört med de andra bussarna, och stannar istället på en helt annan hållplats som heter IKEA utan något tillägg, och ligger på Ekgårdsvägen.

OM det nu skulle vara så att Spårväg Syd hade hållplats vid Skärholmen OCH hållplats vid IKEA så skulle det ju vara en enorm förbättring jämfört med idag. För det första så skulle det bli tydligt hur man ska åka till IKEA. Det är att gå bort till spårvagnshållplatsen vid Skärholmen och helt enkelt invänta nästa spårvagn. Inte att irra runt på bussterminalen som idag och fråga bussförarna om bussen går till IKEA. Det är nämligen så det går till idag. Folk blir stressade när en buss kommer in och springer kors och tvärs i bussterminalområdet mellan olika busshållplatser. Det är inte trafiksäkert och framförallt inte ett sätt att attrahera resenärer till kollektivtrafiken.

Jag har dykt lite djupare i bakgrundsmaterialet och försökt ta reda på varför man inte har föreslagit någon hållplats vid IKEA för Spårväg Syd. Det visar sig att i tidigare studier så fanns det med. Men med grumliga formuleringar om att det skulle innebära förlängd restid och därmed försämringar för dem som inte ska till just IKEA eller närliggande butiker utan bara passera förbi.

Men då har man inte tagit hänsyn till VAD det är för sorts trafikanter som åker till IKEA kollektivt för att handla där och släpa med sig paket och kassar på bussen. Inte är det hushåll som har råd med bil i alla fall. När man står på busshållplatsen IKEA södra efter att ha handlat, och det kommer en buss till Skärholmen så blir den stående där en lång stund medan alla ska försöka krångla sig in genom framdörren med alla sina paket och påsar. Dessutom är det många barnfamiljer som ska på med barnvagnar och då får de krångla runt mellan olika dörrar för att se om de kan få plats. Tänk vad fantastiskt bra det skulle bli om det kom in en spårvagn där och folk med lätthet kan gå ombord genom vilken dörr de vill. Både snabbare, bättre och framförallt mer tillgängligt.

Det pratas många vackra ord om tillgänglighet för olika grupper av resenärer. Det ska finnas barnvagnsplatser. Det ska vara låggolv så det ska vara lätt att komma på. Det ska vara skyltar som talar om hur många minuter det dröjer innan nästa buss kommer. T o m inspelade röster som pratar och informerar synskadade. I kalkylerna tycks det vara som om dessa icke bilburna resenärer med sina påsar väger lätt, jämfört med dom som ska till och från arbetet och bara passera förbi och har bråttom, bråttom.

Jag vet ju hur det ser ut på platsen. Och om man byggde spårvägen genom området så att spårvagnen fick prioriterad väg genom trafiksignaler, så ska det inte behövas så lång restidsförlängning för dem som bara ska passera området ÄVEN om man har en hållplats vid IKEA. Eftersom utredarna vill ha in synpunkter på sin karta och hur de har tänkt, så har jag bemödat mig om att göra en egen karta där jag ritat in hållplats vid IKEA och hur jag tycker det ska ordnas med hållplatsen vid Skärholmen så att det dels ska bli så bra som möjligt för BÅDE arbetspendlarna och de som åker till och från IKEA. Så här kommer min karta, med föreslagna hållplatser och mina kommentarer (klickbar):

Spårväg Syd, alternativförslag med hållplats vid IKEA

Det slutliga förslaget hur det verkligen ska bli, finns inte ännu. Så det ska verkligen bli spännande att se så småningom om det blir någon hållplats vid IKEA eller ej. Jag tycker verkligen att en hållplats där är minst lika motiverad som en hållplats vid Heron City. Faktiskt ännu mer motiverad! Vi får se hur det blir.

Peter

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s