C20-vagnarna i tunnelbanan moderniseras

De ‘nya’ tunnelvagnarna i Stockholms tunnelbana har rullar några år nu. Uppåt 15 år i vissa fall, och det börjar bli dags att renovera och modernisera dem. Då räknar man att de ska hålla ungefär lika många år till.

C20 tunnelvagn

För den vanliga tunnelbaneresenären kommer upprustningen främst märkas i form av en förändrad interiör. Istället för att bara ha sittgrupper med fyra platser vända mot varandra på vardera sidan om en mittgång, så kommer en del sittplatser placeras så man sitter med ryggen mot väggen. Det innebär att man åker i sidled. Så ser ju också interiören ut i många andra städer med tunnelbana. Den nackdel som många upplever är att man vid acceleration och inbromsning åker hit och dit i sidled. Men det finns också de som tycker det känns tryggare att bara ha en vägg bakom sig och ha full uppsikt över vagnen och de andra passagerarna.

Det har inte presenterats några skisser än på exakt hur sittplatserna kommer att placeras. Men man anger i text att man kommer att ha sittplatser på ena sidan mittgången i vagnen som är tänkta att ha ryggen mot väggen istället, medan de nuvarande sittplatsgrupperna blir kvar längs andra väggen. Det betyder att antalet sittplatser kommer att minska med ca 20%. Det blir då förstås fler ståplatser, men man marknadsför det med att det ska bli bättre plats för barnvagnar och rullstolar. Dessutom så blir ju mittgången bredare och då blir det lättare att förflytta sig i vagnen vid stationerna. För att få en jämn tyngdfördelning i sidled så växlar man längs varje vägg med fyrplatssittgrupper och sittplatser med ryggen mot väggen. Här ses den nuvarande interiören.

C20 tunnelvagn interiör

Man ska också installera ett nytt informationssystem som ska kunna ge bättre information än de nuvarande texterna med aktuell station och destination.

En del hade kanske hoppats på att det skulle installeras luftkonditionering för att slippa den varma och kvalmiga luften i vagnarna varma sommardagar. Eftersom det varken finns AC eller öppningsbara fönster så räcker inte ventilationen till då solen ligger på. Men det anses dels för dyrt, dels att vagnen skulle bli för tung med sådan utrustning installerad, och därmed ökat slitage som följd. Med färre sittplatser och fler ståplatser kommer fler att få plats i vagnarna och det kommer ändå att medföra att en fullsatt vagn blir tyngre och med större slitage på framförallt hjul och räls.

Sedan är det också vissa förbättringar av säkerhetskaraktär som ska införas. En dörrlist som bättre känner av om något fastnat mellan dörrarna t ex. Och en huvudsäkring som slår av all ström om det skulle uppstå kortslutning i det elektriska systemet, för att minska risken för brand.

Peter

 

 

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s