Citybanan och bygget vid Södra Station

Bygget av Citybanan har ju pågått några år. Det är arbeten på många platser längs ett stråk från Älvsjö mot Solna som ska utföras. Vid Stockholms Södra (eller Stockholm Södra som det står på vissa skyltar, inte helt konsekvent) så gräver man sig ner öster om den befintliga stationen och gjuter nya tunnlar för Citybanan.

På följande karta syns området runt Södra Station på Södermalm, och Citybanans byggområde är markerat med lila färg. Det går kanske att se, även om det är lite otydligt, att den dras precis norr om nuvarande järnvägsspår öster om Stockholms Södra. Men vad som inte syns på kartan är att den dyker i en djup nedförsbacke och sedan ut i en betongtunnel under Riddarfjärden. Vi ser också att Röda Linjen på tunnelbanan passerar under järnvägsspåren mellan Mariatorget och Slussen. Jag har gjort några pilar med små texter för att göra det lättare att orientera sig på kartan.

Citybanan Södermalm kartskiss

Det är trångt om utrymmet precis öster om stationen, och man måste bl a dra de nya spåren under en befintlig byggnad som heter Stiftelsen Konung Oscar I:s minne. Hela huset väger ca 12 000 ton och ungefär halva huset behöver vila på taket till den betongtunnel där de nya spåren ska gå.

Om vi tittar på ett tvärsnitt av Citybanan och huset sett från öster, så ser det ut så här:

140504-tvarsnitt-citybanan-under-byggnad-vid-sodra-station

Söder är till vänster och norr till höger. Den befintliga järnvägen är de två spåren i betongtunneln till vänster, medan de två nya spåren för pendeltågen på Citybanan är de två spåren till höger. Den nya betongtunneln är markerad med grönt. Vi ser också att båda tunnlarna vilar på pålar ner till berggrunden som ligger lite djupare. Pålarna är lite vinklade åt olika håll för att skapa större stabilitet.

Det är inte helt lätt att komma åt att ta bilder av arbetsområdet, men här är i alla fall en bild tagen från öster, samma håll som skissen ovan. Vi ser att betongtunneln svängar av åt höger på bilden (åt norr i verkligheten, som på den översta kartskissen).

Betongtunneln vid Södra Station från öster

Jag har tagit en bild från andra hållet också. I gatan som skymtar mellan stiftelsens bruna hus och det vita huset till vänster på bilden ovan. Där ser det ut så här:

Betongtunneln vid Södra Station från väster

Det är det bortre bruna huset till vänster som är stiftelsens hus, medan vi ser samma vita byggnad som på förra bilden, fast nu till höger. Bilden är tagen från en spång som leder fram till en port medan man har grävt sig ner för att gjuta betongtunnlarna. Citybanan ska alltså fortsätta framåt och svänga av åt vänster. Bilden är tagen från väster.

Det är dagsläget för bygget av Citybanan vid Södra Station i maj 2014. Hoppas att det gick att se på bilderna hur det är tänkt. Komplicerat bygge är det i vilket fall som helst. 😉

Peter

 

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s