Spårvagnens dag

Spårvagnens dag är ett årligen återkommande arrangemang i början av sommaren. Museispårvagnar rullar ju regelbundet under sommarhalvåret med gamla spårvagnar på museilinjen 7N mellan Norrmalmstorg och Skansen. På spårvagnens dag blir det lite extra festligt med aktiviteter i Alkärrshallen ute på Djurgården, där vagnarna står uppställda i vanliga fall. Vid Norrmalmstorg kom detta fina ekipage in. Det består av en gammal motorvagn och släpvagn.

Motorvagn A2 nr 24 och släpvagn B13 nr 629 vid Norrmalmstorg

Motorvagn A2 nr 24 och släpvagn B13 nr 629 vid Norrmalmstorg

Motorvagnen är tvåaxlig och tillverkades av ASEA 1904 till Stockholms Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) som bedrev spårväg på Södermalm. Den övertogs senare av Stockholms Spårvägar och kom därefter till Lidingöbanan där den så småningom byggdes om till snöplog. Att en del av de gamla spårvagnarna byggdes om till arbetslok och därmed fick fortsatta uppgifter när de gjort sitt i trafiken, är en viktig anledning till att det finns en del gamla spårvagnar bevarade. Annars hade de säkert skrotats för länge sen.

Släpvagnen är också tvåaxlig och tillverkades av SSB själva på egen verkstad 1914. Här en interiör från släpvagnen när den står vid Norrmalmstorg:

Interiör släpvagn SSB BC4 nr 182

Interiör släpvagn SSB BC4 nr 182

Framme vid Skansen där museivagnarna vänder, blev det tillfälle att ta en bild på föraren, iklädd ståtlig uniform. Som synes står föraren utomhus och det kan ju inte ha varit så kul  när det var kalla och blåsiga vinterdagar. Ursprungligen glasade man in förarhytten efter några år, men museivagnen har byggts om till sitt första utförande.

Spårvagnsförare i gammal uniform

Sedan kom ytterligare en gammal vagn i trafik. Dock en lite modernare fyraxlig boggievagn typ A12 som gjordes av ASEA 1924. Den gick bl a på förortsbanor till Skarpnäck, Mälarhöjden, Fruängen, Ängby, Nockeby och Sundbyberg. Delar av de gamla förortsbanorna byggdes senare om till tunnelbana. Spårvägen till Ängby är nuvarande gröna linjen som passerar just Ängbyplan. Den tunnelbanelinjen följer samma sträckning från Alvik ända bort till Islandstorget. Mälarhöjden och Fruängen är numera stationer på röda linjen. Där har tunnelbanan delvis en annan sträckning idag, framförallt på grenen förbi Mälarhöjden.

Motorvagn A12 nr 335 ute på Djurgården

Motorvagn A12 nr 335 ute på Djurgården

Den här dagen gick A12 som enkelvagn, men det finns också möjlighet att koppla till släpvagn. Den här vagntypen tillverkades i 30 exemplar av tre olika leverantörer som fick tillverka 10 st var, ASEA, Kalmar Verkstad och MAN. Just den här vagnen tillverkades av ASEA och gick först på linjerna till de södra och sydvästra förorterna, för att så småningom gå på Brommalinjerna. När de linjerna byggts om till tunnelbana gick den mot slutet på Sundbybergslinjen till 1959. Sedan blev den arbetslok några år innan den skänktes till Svenska Spårvägssällskapet och kom att gå på museispårvägen i Malmköping några år. På 1990-talet renoverades den till nuvarande utförande.

Trots allt så behöver man fler vagnar än de tillgängliga gamla stockholmsvagnarna för att upprätthålla den museitrafik man vill bedriva. Då har man hämtat vagnar från både Göteborg och Oslo. Här är ett exempel med en motorvagn som gått i trafik i Oslo och en släpvagn från Göteborg. När Djurgårdslinjen byggdes som museispårväg och invigdes 1991 fanns det inte så många kördugliga stockholmsvagnar att tillgå så då hämtade man flera nyligen utrangerade vagnar från Göteborg.

Motorvagn A51 nr 210 (från Oslo) och släpvagn B31C nr 618 (från Göteborg) ute på Djurgården

Motorvagn A51 nr 210 (från Oslo) och släpvagn B31C nr 618 (från Göteborg) ute på Djurgården

Motorvagnen är en s k Hökavagn och byggdes av Hägglunds 1953. Det är en fyraxlig boggievagn av enriktningstyp. Släpvagnen är en boggievagn som byggdes 1952 av Hägglunds, och har byggts om till cafévagn. Det vita som sitter på taket är en stor kaffekopp. En sådan här dag med många spårvagnar i trafik blir det lätt trafikstockning, och vagn A12 skymtar vi har kommit ikapp strax bakom.

I en broschyr hittade jag en uppställning av de olika vagnarna som körs i museitrafiken.

Olika vagntyper i museitrafiken på Djurgårdslinjen

Olika vagntyper i museitrafiken på Djurgårdslinjen

Eftersom museispårvägen blivit en succé så bestämde man sig 2010 för att förlänga linjen från Norrmalmstorg till Sergels Torg och samtidigt sätta in moderna spårvagnar. Projektet döptes till Spårväg City, men elaka tungor kallade den för NK-Expressen och den blev mycket dyr att bygga. Men det gjorde att man beställde 6 nya moderna spårvagnar som nu går i trafik mellan Sergels Torg och ändhållplatsen Waldemarsudde ute på Djurgården. De heter A34, har nr 1-6, och är åttaaxliga ledade tvåriktningsvagnar med delvis låggolv. Här ser vi två av dem mötas på hållplatsen vid Gröna Lund.

Moderna spårvagnar typ A34 nr 2 och 4 möts på hållplatsen vid Gröna Lund

Moderna spårvagnar typ A34 nr 2 och 4 möts på hållplatsen vid Gröna Lund

Sommartid är det många besökare till Skansen, Gröna Lund och de andra attraktionerna ute på Djurgården, och man behöver köra lite tätare trafik dit. Då har man varit så fiffig att man lånat in en likadan vagn från Norrköping, där den inte behövs under sommaren. Man har satt på blå stripes i ändarna för att den ska se ut som en blå stockholmsvagn när den närmar sig. Men på sidorna har den behållit den gula norrköpingsfärgen. I Norrköping kallas den för vagntyp M06. Och den har den beteckningen därför att den tillkom just år 06, alltså byggd år 2006 av Bombardier. Bortsett från små detaljer är den lik de andra moderna spårvagnarna

Spårvagn nr 7 som vinterhalvåret går i Norrköping

Spårvagn nr 7 som vinterhalvåret går i Norrköping

Till en spårväg hör en vagnhall och i det här fallet heter den Alkärrshallen och är belägen ute på Djurgården nära Gröna Lund. På Spårvagnens Dag höll man öppet hus där. Utanför hade man parkerat en spårvagn typ A1 från 1926. Den är byggd ungefär samtidigt med A12 som vi såg ovan, och till det yttre ganska lika den också. Men till skillnad från den är A1 en tvåaxlig vagn för innerstadstrafik. Den har en brokig historia. Den byggdes ursprungligen som A2 1904 av ASEA och såg alltså likadan ut som vagnen på bilden överst. Men 1926 byggdes den om och förlängdes av Stockholms Spårvägars egen verkstad. 1959 togs den ur trafik och byggdes om igen, nu till snöblåsningsvagn för Stockholms tunnelbana. 1965 överläts den till tunnelbanan i Oslo för samma tjänst. Sedan stod den avställd många år innan den i slutet på 1990-talet renoverades till 1926 års utförande.

Alkärrshallen med motorvagn A1 nr 76 utanför

Alkärrshallen med motorvagn A1 nr 76 utanför

Till sist kommer också en bild från Alkärrshallens verkstad, där så många arbeten med spårvagnarna görs.

Alkärrshallens verkstad

Alkärrshallens verkstad

Just nu projekteras en förlängning av Djurgårdslinjen och Spårväg City ut mot Ropsten och sammankoppling med Lidingöbanan. Det blir tillfälle att återkomma till det vid ett senare tillfälle. 🙂

Peter

 

Annonser

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s