Tvärbanan förlängd till Solna Station

Idag 18 augusti 2014 kl 10:20 klipptes bandet vid Solna station vid en invigningsceremoni för tvärbanans förlängning från Solna centrum till Solna station. Här en bild av det avgörande ögonblicket.

Sax klipper band Solna Station

Det ser nästan lite komiskt ut när EN person kliver fram precis när detta sker, obekymrad om man skymmer för någon annan, för att själv göra det stora bildklippet med en närbild på saxen. 😉 Med saxen i hand till vänster står i alla fall trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, assisterad av kommunstyrelsens ordförande i Solna Pehr Granfalk, något skymd av högtalaren.

Trafiken hade dock startat redan vid morgontrafikens början, så i bakgrunden rullade spårvagnarna på i tiominuterstrafik vid den andra plattformen.

Tvärbanan Solna Station

Stationen ligger precis nordväst om ‘Blåkulla’, de berömda höghusen vid Hagalund. Vi kan ana ett av höghusen uppe till höger. Bilden är tagen mot nordost och en bit bort åt det håller ligger Solna station för pendeltågen. I en framtid är det tänkt att tvärbanan ska fortsätta österut mot Roslagsbanan och tunnelbanans röda linje mot Mörby centrum, men det är inte klart ännu när och hur det blir av.

Vi ser också på bilden att det är en av de nyare spårvagnarna med beteckningen A35 från den spanske leverantören C som är i trafik. Det har varit en del problem i början med dem. Det är datorer som styr det mesta, och det kunde ta lite tid vid vissa kommandon innan datorn jobbat klart. T ex har det rapporterats att när det behövde tvärbromsas så tog det alldeles för lång tid innan bromsen ansattes. Det gick ju inte att ha det så när spårvagnen går i blandtrafik bland bilar på vissa sträckor. Under sommaren har stora delar av tvärbanan varit avstängd för upprustning och olika trimningsåtgärder av spår och signalsystem, se mer om det nedan. Uppenbarligen har man också kommit tillrätta med de här nya vagnarna så man vågar sätta dem i trafik igen efter att ha varit ur trafik en tid. Denna första trafikdag till Solna station var det bara A35 som körde delen mellan Alvik och Solna station. Vagnarna gick som sagt i tiominuterstrafik, det var 5 trafikvagnar ute och de gick i den här ordningen med avseende på vagnsnummer: 457, 456, 459, 454 och 458.

Det är alltså så att tvärbanan mellan Alvik och Solna station trafikeras i ett eget litet omlopp med några enkelvagnar, medan resten av tvärbanan mellan Alvik och Sickla udde trafikeras med dubbelkopplade spårvagnar och i något tätare trafik under rusningen. Det beror på inkörningsproblem med det nya signalsystemet som hittills endast tagits i drift mellan Alvik och Solna station. Det signalsystemet ska också ersätta det nuvarande signalsystemet mellan Alvik och Sickla udde, men beroende på inkörningsproblemen på Solna-delen så har man inte vågat ta det i drift på resten av tvärbanan ännu. Det nya signalsystemet ska, när det fungerar som det ska, medge tätare trafik än det nuvarande signalsystemet mellan Alvik och Sickla udde. När man byggt ut tvärbanan upp till Kista och Helenelund så blir det bara några minuter mellan vagnarna på delen Bromma och bort mot Årsta och det klarar inte det nuvarande signalsystemet. Så tills vidare är det bara mellan Alvik och Solna station som det nya signalsystemet används och körs därför med vagnar anpassade för det. Här en karta över den sträckan.

Tvärbanan karta delen Alvik - Solna Station

Vi ser tvärstrecken på delen mellan Solna centrum och Solna station, vilket ska markera tunnlar. Och det är dessa tunnlar som försenat bygget på just denna sträcka så den invigs nästan ett år senare än delen Alvik – Solna centrum, som invigdes 27 oktober 2013. På nästa bild ser vi tunneln den sista biten fram till Solna station, som går under ett område runt Hagalundsgatan.

Tunneln innan Solna station

Mitt i bilden ser vi ett signalreglerat övergångsställe. Och faktiskt blev vi stående här en stund för att EN person skulle gå över där, när jag åkte tvärbanan på väg till Solna station för invigningsceremonin. Eftersom det är högre nivåer i omgivningen, vilket man nog kan ana på bilden, känns det lite märkligt att man inte gjorde en planfri gångbro ÖVER tvärbanan istället.

Vänder man sig åt andra hållet försvinner tvärbanan in i en ännu längre tunnel som sträcker sig in under Frösundaleden, som vi ser på betongpålar till höger i bild. Ännu en komplicerad passage som har tagit tid och kostat mycket pengar att bygga.

Tunnel under Frösundaleden

Nedan en bild av Frösundaleden där alltså tvärbanan går in i en tunnel till vänster utanför bild in under Frösundaleden och mynnar ut till höger om Frösundaleden ungefär mitt i bilden, efter att ha passerat under Solnavägen. Tvärbanan korsar alltså Frösundaleden snett i en långsträckt betongtunnel och nära Solna centrum korsar den vinkelrätt under Solnavägen.

Frösundaleden västerut mot Solna centrum

Här en bild från Solnavägen där tvärbanan kommer upp från sitt betongtråg och stannar vid hållplats Solna station ungefär mitt i bilden.

Tvärbanan mot Solna centrum, sett från Solnavägen

Här är vi uppe på hållplatsen Solna centrum och ser en spårvagn på väg mot Solna station.

Tvärbanan, hållplats Solna centrum

 Den försvinner efter stationen ner i den nämnda betongtunneln under Frösundaleden. Vi skymtar höghusen i ‘Blåkulla’ och till vänster om dem härifrån sett, ligger alltså nuvarande slutstationen Solna centrum.

Tvärbanan Solna centrum, mot Solna station

 Från hållplatsen kan man också se resterna av Råsunda fotbollstadion som är helt rivet nu. Den forna gräsplanen har blivit en grusplan, om man får vitsa till det lite. 😉

Råsunda fotbollstadion har blivit grusplan

 

Spårbyte på delar av tvärbanan mellan Alvik och Sickla udde

Det är ju så att större delen av tvärbanan var avstängd under sommaren 2014. Delen Alvik – Solna station var avstängd för tester och intrimning av signalsystem, spårvagnarna av typ A35, byggande av ny växelförbindelse vid Alvik för smidigare vändning där och för inkoppling av den sista sträckan återstående sträckan på den här delen av tvärbanan mellan Solna centrum och Solna station. Delen Alvik – Sickla udde var avstängd för spårbyte på de sträckor som går i blandtrafik med biltrafik. Bilar och lastbilar sliter extra hårt på spåren så därför gjorde man detta spårbyte på de sträckor som har blandtrafik med bilar. Under sommaren så tog jag också några bilder av dessa arbeten, som jag visar nedan.

Endast en liten kort snutt av tvärbanan trafikerades mellan Alvik och en provisorisk hållplats vid Gröndal, nära bron bort mot Stora Essingen. Den provisoriska hållplatsen ser vi här. Sträckan mellan denna hållplats och Alvik trafikerades av en enda spårvagn i tjugominuterstrafik.

Tvärbanans provisoriska hållplats i Gröndal sommaren 2014

Ja, första steget var att ta bort de gamla spåren i gatan. Så här såg det ut i en kurva i Gröndal. Man kan se att de gamla spåren vilade på betongplintar.

Borttagna spår i kurva i Gröndal

Så lägger man in nya spår. Den här bilden är från en kurva vid Liljeholmen. Här nöjer man sig inte med att byta spår och bädda in i asfalt utan man gjuter in hela kurvan i betong för att få extra hållfasthet. Sträckan mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den där spåren var hårdast nedslitna. Både bilar, bussar och tunga lastbilar med cement från cementanläggningen som ligger mellan Gröndal och Liljeholmen sliter ständigt på gatan och spåren.

sparbyte-kurva-vid-liljeholmen

Vi kan se att på sidan om rälsen lägger man ett tunt lager rosa foam (material liknande frigolit men lite tätare). Det kan finnas flera tänkbara anledningar till det, som t ex att förhindra att vibrationer fortplantar sig till betonglagret, att verka ljuddämpande mot kurvgnissel, att utjämna de olika volymförändringar som sker i olika material vid temperaturförändringar. Jag kan inte säga om det såg ut så här under det gamla spåret också, men den här kurvan är väldigt skarp och det har kommit en del klagomål på gnissel i skarpa kurvor, så man får förmoda att det här är någon sorts åtgärd som ska minska det besväret.

För biltrafiken kunde det vara besvärligt att ta sig fram, med alla trafikomläggningar och provisoriskt utlagda skivor att köra på. Även bussar ska krångla sig igenom dessa hinder. En hinderbana, kanske man kan säga. 🙂

Trafikomläggning Liljeholmen

Det pågår även andra arbeten i samband med avstängningen. För att frigöra mark för bostadsbyggande gräver man ner högspänningskraftledningar i tunnlar. I Årsta t ex ska man nu bygga bostäder där den tidigare kraftledningen gick. Stora sprängningsarbeten görs nu för att bygga en rondell vid Johanneshovsvägen. Arbetsplatsen sträckte sig över tvärbanans område och så här såg det ut när arbetet pågick som mest och bergsprängningar gjordes vid tvärbanans område.

Bortsprängning av berg vid Johanneshovsvägen i Årsta

Peter

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s