Valet 2014 i Stockholm

Söndag 14 september 2014 gick svenska folket till val. Ja, för all del så fick även i Sverige bosatta utländska medborgare rösta i kommunalvalen. Jag återkommer strax till resultaten för stockholmsområdet. Men först några bilder som togs någon timme innan vallokalerna stängde.

Vid tidigare val tycker jag stan har översvämmats av alla valaffischer som satts upp överallt. För vanliga medborgare är det inte tillåtet att sätta upp reklamaffischer var som helst, men för politiska partier tycks det vara möjligt. De har brukat sitta på staket, räcken, lyktstolpar, trafikdelare, ja så gott som överallt där de gått att sätta fast. Jag tycker ändå att det har varit mindre med dem inför det här valet. Istället har reklamaffischer varit vanliga i tunnelbanan och även tv-reklam med partiledare som pratar allvar med oss. På vissa strategiska platser fanns de förstås. Som här vid Sergels Torg framför Kulturhuset.

Valaffischer utanför Kulturhuset

Det var inga större folkmassor ute denna söndagskväll. Jag åkte till Medborgarplatsen där jag tidigare sett valstugor för alla möjliga partier, även sådana som ännu inte är representerade i någon folkvald församling, och där såg det ut så här:

Valstugor Medborgarplatsen

Ja, inte heller där var det så många människor i rörelse någon timme innan vallokalerna stängde och valvakan började i tv. Där var det bara socialdemokraterna som höll fanan uppe och hade öppet. Jag tycker nog det var lite märkligt att de flesta valstugorna var igenbommade, trots att valet ännu pågick. Det såg i och för sig inte ut som om intresset var på topp för just detta, på just denna plats.

Vände man sig om ett halvt varv så var det inte svårt att se var människorna fanns just här på Medborgarplatsen. Kö för att komma in på Debaser. 😉

Kö till Debaser Medborgarplatsen

Men utanför närbelägna Katarina Södra skola fanns i alla fall tydliga tecken på politiskt intresse. De här människorna köar för att komma in i vallokalen och rösta. 🙂

 

Vallokal i Katarina Södra skola på Södermalm

Det återstod bara en knapp timme till vallokalerna stängde kl 20 då bilden togs, så det hade börjat skymma så bilden är inte så skarp. Men kön rörde sig långsamt framåt så man undrar om verkligen alla människor skulle hinna in i vallokalen innan de obönhörligen stängde kl 20. Rösträkningen ska ju börja omedelbart efter stängningen så det finns ju klar risk för att inte alla skulle hinna få göra sin röst hörd. Eller röst räknad, menar jag. 😀

På väg därifrån hörde jag en småbarnspappa växla några ord till en annan man då han parkerat bilen. Han hade varit på landet sade han, men åkt hem tidigare för att rösta. Om han nu skulle ställa sig sist i den där kön, vilket det onekligen var stor risk för eftersom han parkerade bilen bara några kvarter bort, så kanske han hade åkt hem tidigare från landet förgäves.

Själv valde jag att lägga min röst bara några dagar efter att förtidsröstningen inleddes. Jag måste säga att det var verkligen smidigt anordnat med förtidsröstningsställen här och var, tydligt skyltade. Hade man inte med sig sitt röstkort så kunde de få fram ett nytt sådant på datorn, om man sade till. Jag tycker också att det var hyggligt tryck även på förtidsröstningen. I Medborgarhuset på bilden ovan (med Debaser bl a) kunde man slinka in genom en port lite till höger på huset (kom ej med på bilden) och förtidsrösta i biblioteket där.

Riksdagsvalet resulterade ju i nästan dött lopp mellan de stora blocken med Sverigedemokraterna som vågmästare. Det rödgröna blocket blev ju något större så Fredrik Reinfeldt avgick som statsminister och Stefan Löfven ska träda till som ny statsminister. Någon större påverkan på Stockholm får inte det maktskiftet. De stora infrastrukturinvesteringarna där staten är inblandad lär ligga fast, eftersom de stöds av både Socialdemokraterna och Alliansen. Det gäller t ex utbyggnad av tunnelbanans blå linje och Förbifart Stockholm mellan Skärholmen i söder och Sollentuna i norr för biltrafiken. Även när det gäller Bromma flygplats är Socialdemokraterna och Alliansen överens om att inte riva upp det nuvarande avtalet mellan staten och Stockholms stad, som löper fram till år 2038.

I Stockholms stad blir det maktskifte. Eftersom det rapporterats att Feministiskt initiativ blir vågmästare, så blev jag lite nyfiken och gick till Valmyndigheten (http://www.val.se/) för att läsa valresultatet mer i detalj. Så här ser deras än så länge preliminära röstsammanräkning ut:

Valresultat 2014 Stockholms stad (preliminärt)

Det finns 101 platser i Stockholms kommunfullmäktige och Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet får tillsammans 50 mandat enligt den här sammanräkningen, så det saknas en röst till egen majoritet. Men eftersom Feministiskt initiativ kom in och får 3 platser, så blir det 53 platser tillsammans. Så socialdemokraternas Karin Wanngård blir nytt finansborgarråd.

Jag har försökt ta reda på lite vad Feministiskt initiativ har för åsikter om Stockholmsfrågor, men det är inte helt lätt. De har ju som slogan ‘Ut med rasisterna in med feministerna’ men det är oklart hur det kan tillämpas i Stockholmspolitiken. Nu säger sig ju Sverigedemokraterna vara emot rasism, och de har förut inte varit representerade i Stockholms kommunfullmäktige men kom nu in med 6 mandat, så det kan ju inte tillämpas på dem. I kommunalvalen finns inte utjämningsmandat och man ser tydligt hur det kan slå med de olika valkretsarna när Feministiskt initiativ fick 4,6 % av rösterna och 3 mandat, medan Sverigedemokraterna fick obetydligt mer, 5,1 % av rösterna, men dubbelt så många mandat (6 st). Åtminstone i den preliminära fördelningen.

När det gäller den nya majoritetens politiska inriktning så har både Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ i enkäter från lokalpressen svarat att de inte vill bygga Förbifart Stockholm. Eftersom de här tre partierna är stora i Stockholm, tillsammans fick de 24 % av rösterna, så är det en tydlig opinionsyttring. Eftersom Socialdemokraterna fick 21,9 % preliminärt så skulle det kunna hävdas att i en rödgrönrosa majoritet så är ‘en majoritet i majoriteten’ emot Förbifart Stockholm. Det kommer säkerligen att utnyttjas i ett förhandlingsspel, men även staten är ju inblandad i den frågan. Även i riksdagen finns det rakt motsatta åsikter om Förbifart Stockholm mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet, så det går i nuläget inte helt säkert säga om den kommer att byggas eller ej, även om det förmodlingen ändå blir så.

Apropå förhandlingsspel, så en gång i tiden fanns en tydlig majoritet mot vägtullar i Stockholm där både Moderaterna och Socialdemokraterna var emot. Men i förhandlingarna mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet efter valet 2002 så inleddes en försöksperiod. Och när sedan en majoritet av Stockholmarna ville ha dem i folkomröstningen om biltullarna 2006 så blev de kvar. För övrigt kan nämnas att folkomröstning om biltullar i år hölls i Göteborg samtidigt med de andra valen, och där röstade nästan 57 % mot trängselskatt (som det formellt heter). De infördes där 2013 så vi får väl se vad som händer med dem i Göteborg nu.

I Stockholm är de stora partierna Socialdemokraterna och Moderaterna överens i stora frågor som Bromma flygplats och Förbifart Stockholm. Så det kanske inte sker så stora förändringar kring infrastrukturen, även om de mindre partierna i den rödgrönrosa majoriteten vill annorlunda, utan det är nog skola, vård och omsorg som det går att enas i och som kommer att få en översyn. Dessutom kommer det nog att ske en del initiativ kring bostadsbyggande. Den av många kritiserade utförsäljningen av kommunala hyresrätter till nybildade bostadsrättsföreningar kommer nog generellt att stoppas. Även möjligheten att för driftiga entreprenörer att till reapriser få ta över dagis etc, som tyvärr har förekommit, lär det nog bli stopp på.

Vi har i tabellen en kolumn för övriga också, och där har vi 1,6 %. Huvuddelen av de rösterna har gått till Stockholmspartiet, som efter några års frånvaro från Stockholmspolitiken försökte sig på att komma tillbaka till kommunfullmäktige i år. Det lyckades alltså inte. Jag blev nyfiken på deras partiprogram, så jag gick till deras hemsida (http://www.stockholmspartiet.se/) och kollade lite.

Alltså, jag vet inte om jag blev så där jätteimponerad. Det känns nästan som politisk satir att läsa deras partiprogram. De säger t ex ‘Vi vill värna om stadens unika och världsberömda siluett där kyrktornen och Stadshusets torn utgör en karaktäristisk del av horisonten.’ Jaha, horisonten är viktig att värna om för dem. Vi kan läsa mer om den: ‘Det är inte lämpligt att bygga skyskrapor i innerstaden. De skulle förstöra Stockholms unika siluett – skyline – mot horisonten, och göra att näraliggande områden hamnar i ständig skugga och blir blåshål.’ Hoppsan, kyrkorna är ju inte precis några små kapell och Stockholms stadshus inte någon liten kolonistuga. Jag skulle nog vilja påstå att de är minst så stora som vilket höghus som helst. Men jag vet inte om blåsten gör skillnad på kyrkor och stadshus å ena sidan och bostadshus å andra sidan. 😀

Men apropå bostadsbyggande så har Stockholmspartiet forskat i saken och talar om hur det verkligen förhåller sig: ‘Dessutom är det oekonomiskt att bygga höga hus eftersom 70 % av ytan måste användas till bärande pelare, hissar och trapphus.’ Oj då, inte visste jag att 70 % av ytan går åt till pelare, hissar och trapphus. Det bostadshuset skulle jag vilja se. Men de vet minsann hur man ISTÄLLET ska bygga: ‘Redan befintliga trafikleder kan överdäckas och bostäder byggas ovanpå.’ Eh, alltså ursäkta, men OM man skulle bygga bostäder ovanpå trafikleder så skulle det verkligen byggas pelare. Om man inte menar att biltrafiken ska dras genom källaren. Även när det gäller kollektivtrafiken har de sin lösning klar: ‘Kollektivtrafiken ordnas genom en förlängning av Tvärbanan.’ Nog för att Tvärbanan är bra, men att kollektivtrafiken ska ‘ordnas’ genom den är nog att tillskriva den övermänskliga egenskaper.

Det brukar ju vara så i varje val att Kalle Anka-partiet brukar få en hel del röster. Det brukar skrivas om det i tidningarna och det leder ju till att ännu fler röstar på Kalle Anka-partiet (man får skriva Kalle Anka-partiet på en blank valsedel). Men när man läser Stockholmspartiets både innerstadsfixerade (vad bryr sig ytterstadsborna om att se kyrkspiror och stadshus mot horisonten), fantasifulla och delvis motsägelsefulla partiprogram, så kan man nästan tro att det är Kalle Anka själv som skrivit partiprogrammet till Stockholmspartiet. 😀

I Stockholms läns landsting blev alliansen något större än det rödgröna blocket så där lär alliansen sitta kvar vid makten. Dock kom även där Sverigedemokraterna in som vågmästare, se bilden:

Valresultat 2014 Stockholms läns landsting (preliminärt)

Alliansen får tillsammans 72 av de 149 platserna, medan det rödgröna blocket (Feministiskt initiativ får inga mandat här) får tillsammans 68 platser. Sverigedemokraterna som nämnts vågmästare med 9 platser. Landstingets huvudfrågor är sjukvården och kollektivtrafiken, och även om det gnabbas lite om olika lösningar så lär inga större förändringar eller förhandlingar vara att vänta här. Alliansen styr vidare så länge det går på samma sätt som tidigare. Det gick ju bra i rikspolitiken för regeringen Reinfeldt så det kan nog lyckas i landstingspolitiken också.

Så gott som alla partier har i den lokala valkampen om stockholmarnas röster utlovat nya bostäder och utbyggd tunnelbana. Bara detaljer skiljer var bostäderna ska byggas och var tunnelbanan ska dras. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ vill ju lägga ner Bromma flygplats och bygga bostäder där. Men om nu inte det går, så kan det ju inte vara den enda platsen där nya bostäder är tänkbara. Jag ser ju att det förtätas både här och där, och nu finns det ju en överenskommelse om att det ska förtätas kraftigt i söderförort, eftersom man ökar kapaciteten på tunnelbanan genom att även blå linjen dras söder om stan. Alla stadsdelar i Stockholm kommer att förtätas, men särskilt Bromma (oavsett om flygplatsen bevaras eller ej), Hägersten-Liljeholmen, Enskede-Årsta och Gärdet pekas ut med sammanlagt nästan 100 000 nya bostäder.

Viljan finns över blockgränserna att satsa på både infrastruktur, kollektivtrafik och bostäder. Men även skola, vård och omsorg ska förbättras, och endast framtiden kan utvisa om resurserna finns och hur de i så fall ska fördelas.

Peter

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s