Ur tid är leden

Eller är det tvärtom. Ur led är tiden? 😉

Ja, i vicket fall som helst hade jag problem med klockan idag. Min mobil ställer inte om sig automatiskt vid övergången från sommartid till vintertid, eller ‘normaltid’ som det egentligen heter. Så när klockan närmade sig halv sex på söndagskvällen så tänkte jag att jag skulle hinna till Clas Ohlson och köpa en liten grej strax innan de stängde kl 18. Jaha, så drog jag iväg då, och det tog inte lång tid förrän jag såg på en utomhusklocka att klockan var ju inte ens fem. Jaha, så hade jag inte ställt om klockan då. Det var inte så att det tog mig med överraskning på något sätt. Men jag tycker man är inställd på att det är i slutet av oktober man ska ställa om klockan. Men nu inföll ju datumen så det var ‘redan’ den 25:e som den skulle ställas om.

Jaha, in på Clas Ohlson då, och fram med körkortet då så jag får några poäng till den där medlemsbonusen som kanske faller ut någon gång i framtiden, typ gratis lös skruv eller nåt. 😀

Det var ett synnerligen lättviktigt köp, så jag tänkte att jag drar iväg på en liten promenad i den höstklara men lite mörka oktoberkvällen. Jag gick och gick, och plötsligt såg jag att klockan hade blivit sju! Va, har jag gått så länge? tänkte jag. Jag åker väl hem då. Jaha, det tog inte lång tid innan jag insåg på en annan klocka att den inte var mer än sex. Ko ko, lurad! Jag kände mig så dum att klockorna stannade. 😀

Det är väl så att en del offentliga klockomställare inte utför vridningen bakåt en timme förrän på måndagen. Visst, det brukar väl vara så, men idag hade jag noll koll. 😀

Förresten, hur gör man med alla flygplan, tåg, tunnelbanor och bussar just när klockan ska vridas om? Ja, det vet jag ju lite om, eftersom jag jobbat med sådant. Tar vi de mer långväga förbindelserna typ flygplan och tåg, så på våren när man ska flytta fram klockan en timme så lyfter de (ja inte tåget alltså) under normaltiden. Sedan när de flyger (eller rullar) så ställs klockan fram en timme när den blir 2 på natten och så blir den plötsligt 3 och de landar en timme försenat. Fastän de egentligen var i tid. 😉

De lokaltåg, tunnelbanor och bussar som kan tänkas rulla så dags på natten har väl mer eller mindre samma minuttal återkommande varje timme så för trafikanterna blir det inte så stor skillnad. Däremot för trafikföretagen så hamnar ju alla turer på ‘fel’ plats när klockan blir 3, så det krävs lite extra planering kring var fordonen befinner sig. Men det är ett hantverk som man har rutiner för.

Nu i oktober när klockan blir 3 så ska den ju skruvas tillbaka till klockan 2. Vad gör då tåget, ja det ställer sig en timme där det befinner sig och inväntar rätt tid igen och fortsätter som om inget har hänt. Alltså, flyget gör ju inte så, utan de får fortsätta och ankomma för tidigt på nästa flygplats. 🙂

Lokaltåg, tunnelbanor och bussar då? Ja, de får helt enkelt köra om trafiken en timme. Det är i regel inte så att de stannar när klockan blir tre, utan de fortsätter och så kommer det nya turer bakifrån som fyller på med avgångstider samma minuttal igen en timme senare.

Det kan i vissa fall vara så att man får sätta in t ex en extra buss nu när man vrider tillbaka klockorna. Låt oss säga att den sista bussen för natten avgår 2:55 sommartid från avgångshållplatsen. Jaha, så kör den i fem minuter och plötsligt ska man då vrida tillbaka klockan en timme. Ska då bussen stå stilla där en timme och vänta? Nää, då är det väl bättre att den får fortsätta. Fast det innebär ju att den kommer en timme för tidigt till alla efterföljande hållplatser, och folk riskerar att inte komma med. Sedan får man sätta in en buss till som också avgår 2:55 från avgångshållplatsen, fast denna gång är det vintertid/normaltid. Och den drabbas inte av den här tillbakavridningen av klockan så den fortsätter och kommer faktiskt i tid enligt tidtabellen till efterföljande hållplatser. Det är lite invecklat att förklara. Man får ta två leksaksbilar och köra med och tänka sig vad som händer när man ställer om klockan så blir det kanske lättare att komma på hur det funkar. Nåja, det är väl inte så viktigt att kunna kanske. Det är bara det att blir lite extra klurigheter här och där när klockorna ställs om. Inte bara för mig när jag skulle till Clas Ohlson och handla. 😉

Peter

leden ur tid

 

 

 

Etiketter: , ,

Kommentera

