Jakten på Black Friday

I flera dagar nu har det annonserats från alla möjliga håll om Black Friday denna sista fredag i november och vilka häpnadsväckande priser det ska ge. Låga alltså. 😉 Detta med Black Friday är inte något jag känner igen sedan tidigare, så jag kollade upp lite vad det kommer ifrån. Och då är det tydligen så att fjärde torsdagen i november är Thanksgiving Day i USA. Det är ju den stora kalkonätardagen vet jag ju sedan tidigare. Jag har ju sett även Kalle Anka äta kalkon den dagen och det känns ju inte som det mest naturliga för en anka att ställa på bordet kanske. I de tidiga Kalle Anka-serierna var inte allt så urvattnat och slätstruket och det finns en ganska rolig och snudd på satirisk bild där man ser Kalle och knattarna sitta runt en kalkon och så frågar en av knattarna om det är någon de känner. 😉

Anyone we know??

Jahaa…. men hur är kopplingen till Thanksgiving Day då? Jo, eftersom den infaller fjärde torsdagen i november så blir fjärde fredagen i november klämdag i USA. Och då blir det kick-start på julhandeln, medföljande köer, trängsel och trafikstockningar. Så det är liksom en dag som märks där. Ja ha, och så tänkte ett gäng handlare i Sverige att det där kan ju användas för att pumpa ut ännu en rea bland all kvällsrea, morgonrea, nattrea, sommarrea, mellandagsrea, sportlovsrea som travas ovanpå varandra.

Alltså, ut i vimlet för att se om de där Black Friday verkligen var något att hänga i julgranen (eller lägga under den). Det allra första påtagliga tecknet såg jag utanför PUB vid Hötorget. Såg helt OK ut faktiskt.

Black Friday vid PUB

Jag var faktiskt aldrig in och kollade. Det stod ju tydligt att det var 25 % off. Hisnande? Inte riktigt, men godkänt iaf.

Inte så långt därifrån finns Webhallen. Hur verkade det där då?

Black Friday Webhallen

Ja, där ser vi ju att toppnyheten är Destiny Limited Edition som är nedsatt med 250 kronor till 549 kronor. Jag vet inte om jag kan säga att det är sådär väldigt omtumlande.

Vi drar oss vidare mot Media Markt vid Gallerian. Skylten ner mot deras butik ser lovande ut. Den är ganska rejäl så det verkar utlova en rejäl Black Friday.

Black Friday Sale

Visst, det finns ganska gott om skyltar med Black Friday inne i butiken, men rean är inte så överväldigande här heller. 😉

Black Friday Media Markt

Visst är det mycket folk i rörelse. Men det måste ju inte ha direkt med Black Friday att göra. Det kan ju ha att göra med att det är mindre än en månad kvar till jul och julhandeln är i full gång. Dessutom är det lönevecka och lönehelg och då är då brukar det toppa i handeln alla månader under året. Jag har lite känslan av att handlarna vet att folk har mycket pengar på sig en sådan här dag, och också är beredda att spendera dem på julklappar. Så man sänker lite försiktigt så kunden ska känna sig nöjd, och så kan handlaren själv känna sig lite nöjd med affären! 🙂

Roligt förresten att precis när jag skriver det här så ser jag ett inslag i TV4-nyheterna om Black Friday. Precis samma skylt jag återgav nyss flimrar förbi där också. Jag får veta att förra året då svenska handlare började med det här så var det var tionde handlare som var med. I år är det var femte handlare, som det verkar. Det kanske är en växande trend.

Jag gör en sista liten sväng, och då faktiskt, utanför Bengans skivbutik på Drottninggatan så såg jag rejält med folk. Där verkar det vara riktig fart på Black Friday. 🙂

I vimlet vid Bengans skivbutik

Så jag kikar in och, ja men titta, där står ju Torsten Flinck och sjunger! Med varm och djup röst och med ackompanjerande musiker så låter det riktigt bra! 🙂

Torsten Flinck tar ton

Torsten Flinck tycker jag mycket väl kan få vara en bra representant för Black Friday. Jag utgår ifrån att det fanns skivor till försäljning i butiken också, med chans till signering. Men det här var iaf en sorts kul happening.  Så hittade jag min Black Friday till slut. 😀

Peter

Etiketter: ,

Kommentera

