Norra Länken invigs mellan Norrtull och Värtahamnen

Jo men visst är det så! Detta imponerande, ifrågasatta, fördröjda, påskyndade och till viss del ormlikt absurda gigantiska jättevägbygge inviger mellan Norrtull och Värtahamnen. 🙂

Planer fanns redan på 1960-talet då Essingeleden invigts (1966-1967 i två etapper) att fortsätta österut. Först mot Valhallavägen, sedan mot Värtahamnen. En första förlängning av Essingeleden mellan Tomteboda och Norra Stationsgatan invigdes 1970, och kom att kallas Pampaslänken. 1991, över 20 år senare, invigs en förbindelse mellan Essingeleden och Norrtull och Pampaslänken till Norra Stationsgatan reduceras till avfart mot en lokalgata. Båda dessa förlängningar av Essingeleden kan sägas vara första etapper av den ursprungligen planerade Norra Länken

1995 kom det s k Dennispaketet med diverse trafikutbyggnader, bl a då Norra Länken. Men beslutet överklagades och 1997 upphävde Regeringsrätten beslutet eftersom det bl a ansågs medföra för stora ingrepp i parkområdena som passerades. 2001 togs nya tag genom förhandlingar mellan de politiska partierna, men man nådde inte fram till någon uppgörelse. I april 2006 gavs slutligen klartecken att återuppta byggandet, och sedan dess har det rullat på. Faktiskt i så pass god fart att man blivit färdig ett år tidigare än man då planerade. Så det är därför man kan säga att Norra Länken först blev rejält fördröjd, men sedan i spurten påskyndad. 😉

Jaha, det är dags för en liten illustration av vad det är som kommer att öppnas. Här kommer en karta med de delar av Norra Länken som nu öppnas, komplett t o m med tunnelnamnen. Med tanke på det gigantiska projektet så kan man ju inte kalla tunnlar för sådant futtigt som t ex Myrtunneln, Bitunneln eller Myggtunneln, utan storslaget ska det väl vara. Därför slår man till med t ex Galaxtunneln, Stjärntunneln, Rymdtunneln, Soltunneln och Planettunneln.

Norra Länken, karta med tunnelnamn

Klicka på bilden för större karta

Det ser ju färgglatt och grant ut. Man ser att det är heldragna linjer mellan Norrtull, Roslagstull och Värtahamnen, medan det är lite mer prickat till vänster bort mot Essingeleden. Där är det inte riktigt klart ännu, så man får dras ett tag till med provisoriska dragningar. Det framgår lite bättre på följande karta där pilar anger hur man ska köra inledningsvis. Jag kommer ta bilder idag från alla de fyra numrerade punkterna på kartan. 😉

Norra Länken, karta med körriktningspilar

Klicka på bilden för större karta

Ja, där ser vi ju väldigt tydligt var platsen för invigningen är. De blå pilarna visar de delar av Norra Länken som nu verkligen invigs i skarpt läge. De röda pilarna visar de vägar man än så länge får ta innan bygget är helt klart. Det saknas alltså ännu direktförbindelse mellan Norra Länken och Essingeleden. Man får ett litet tag till krångla sig fram på lokalgator däremellan.

Det kan vara lämpligt att lägga ihop de båda kartorna för att få en mer sammanhållen bild av nuläget. Sagt och gjort. 🙂

 

Norra Länken, ihopredigerade kartor

Jag har där lagt till en lite förtydligande text om var den temporära förbindelsen mellan Norra Länken och Essingeleden kommer att gå. Och så har jag noterat två stumpar som antyder var en förlängning till en framtida Österled kommer att ske. Där är i nuläget ingenting klart. Det handlar mycket om dragkamper i olika politiska församlingar om man ska satsa resurserna på bättre vägförbindelser eller kollektivtrafik eller båda delarna. Det blir anledning att återkomma till detta.

😀

Jaha, efter denna lilla förövning var det dags att kolla om verkligheten överensstämmer med kartan. 😉

Jag visste ju att invigningsceremonierna skulle börja kl 13 i Hagaparken, men de tänkte jag hoppa över och istället försöka vara på plats då trafiken skulle släppas på kl 14. Jag tyckte att Norrtull kunde vara en lämplig plats att börja på, eftersom jag åkt förbi där så många gånger och sett att de ständigt håller på och jobbar där med vägarna. Det visade sig dock att det var lite mer krångligt än beräknat att ta sig dit så när klockan var två så var jag fortfarande på väg. Jag passade på att ta några bilder som lite grann visar att det minsann byggs där fortfarande. Jag står alltså vid Norrtull öster om E4 och strax norr om viadukten för järnvägen bort mot Värtan och tar en bild västerut mot Essingeleden. Vi ser i mitten köbildning av bilar som precis kört av Essingeleden. Det dröjer som sagt ett tag till innan Essingeleden kopplas ihop med Norra Länken.

Vid Norrull västerut mot Essingeleden

Jag lite längre norrut och då kunde jag ta en ny bild västerut, men denna gång ser vi byggnaderna vid Karolinska Sjukhuset och så kan vi kanske skymta Eugeniatunneln också.

Vid Norrull västerut mot Karolinska-området

Då jag en liten bit till, såg jag ett gäng bussar stå parkerade vid sidan om och bestämt så hörde jag en högtalare mullra lite längre bort. Det var inte helt lätt att höra vad som sades, men plötsligt hörde jag något som jag kunde uppfatta: ‘Fem, fyra, tre, två, ett, mummel…’. Jag förstod ju att det var nedräkning tills trafiken släpptes på. Jag kollade vad klockan var och den var 14:05. Så då kom trafiken i tunnlarna till Norra Länken igång! 🙂

Jag skyndade mig en aning bort mot vad jag såg var ett scenbygge. Och precis innan jag kom fram hann jag uppfatta en man som vinkade åt folkmassan, och det var ingen mindre än Kungen. Ja, folkmassa och folkmassa, det är kanske att ta i, jag hann ta en bild från sidan precis innan Kungen försvann så där ser man ju hur stor den är. Folksamling är kanske en bättre beskrivning. Jag hann också se att det var Kronprinsessan Victoria i den långa vita kappan. På bilden kan man skymta Kungen stå längst fram på scenen och vinka, medan Kronprinsessan är lite skymd på bilden.

Kungen vinkar till folket i Hagaparken

Förresten är väl både Kungen och Kronprinsessan välbekanta med området. Kungen växte ju upp i Haga Slott alldeles i närheten, och Kronprinsessan Victoria bor ju där nu.

Jag hann lite snabbt ta en bild till innan de försvann ut i kulisserna.

Kungen och Kronprinsessan skyndar bort

Och lika snabbt försvann jag bort mot tunnelnedfarten vid E4 söderut mot Norrtull. Så här såg det ut några minuter efter trafiken släpptes på. Jag befinner mig ungefär på den plats som är märkt med siffran 3kartan upptill.

Tunnelnedfarten vid E4 söderut mot Norrtull

Strax innan tunnelnedfarten såg jag att de ännu inte hunnit peka om vägskyltarna. Ska man mot E20-färjan i Värtan mot Finland så ska man ju ligga i mittfilerna för att komma ner i Norra Länken, men här pekar skyltarna att man ska svänga av till höger för att komma dit, men det var ju förhållandet innan Norra Länken öppnade.

Skyltar pekar fel innan Norrtull

För bilisterna rådde dock ingen tvekan om att de skulle hålla sig i vänsterfilerna/mittfilerna när de skulle ner i Norra Länken. Vid Haga Norra kunde jag redan se att det tätnade på mot tunnelnedfarten, så det var många som var sugna att ge sig ner i tunnlarna och provåka. 😉

Köerna tätnar vid Haga Norra söderut

Nu var det dags för en liten förflyttning. Bort mot andra sidan av den nyöppnade länken, nämligen vid Värtan. Vid Tegeluddsvägen bort mot Lidingövägen såg det ut så här.

Skyltar vid Tegeluddsvägen mot Lidingövägen

Här ser det ut som om man ska svänga vänster för att komma ut till E4. Fast det var den gamla sträckningen som gick på Valhallavägen genom stan bort mot Roslagstull och Norrtull. I själva verket ska man svänga HÖGER vid korsningen, och då är det skyltat så här, nämligen alldeles korrekt. 🙂

Skyltar vid Värtan

Visst ska man göra vänstersväng ner mot tunnelinfarten för att komma ner i Norra Länken och bort mot E4. Vi kanske kan ana den rondell man ska ge sig in i först. Och vi ser de mäktiga byggkranarna i bakgrunden där det ska skapas en helt ny stadsdel, som visst ska kallas Norra Djurgårdsstaden. Den här bilden är tagen nästan exakt vid den plats som är markerad med siffran 1kartan ovan.

På nästa bild ser vi rondellen från en annan vinkel, mer norrifrån. Vi ser rampen upp från tunneln som ligger till vänster om bilden, och ovanför rondellen ser vi tunnelbanebron. Allra närmast ser vi industrispåret till Värtan, som är samma järnväg vi såg på en bro vid Norrtull på den första bilden ovan. Det börjar skymma nu så det blir svårare att ta bra bilder.

rondellen-vid-vartan-med-tunnelbanebron-ovanfor

Jag vrider mig åt vänster och försöker komma åt att ta en bild av själva tunnelnedfarten. Men det är svårt för det är inhägnat industriområde där. Men jag gör ett litet försök i alla fall. Allt trafik på bilden är antingen på väg ner i Norra Länken eller kommer precis upp från den.

Tunnelnedfarten vid Värtan norrut

Så är det dags att förflytta sig till Frescati som är märkt med siffran 2kartan ovan. Här är tunnelnedfarten till Norra Länken söderut från Roslagsvägen. Det har ju blivit mörkt nu, men det går nog att se att även här är tunnelnedfarten i mitten. Man har fått sänka hastigheten till 30 med elektroniska skyltar. Fortfarande är det Norra Länken som lockar bilisterna allra mest just nu. 😉

Tunnelnedfarten vid Frescati söderut

En plats återstår och det är den tunnelnedfart som är markerad med siffran 4kartan ovan. Den är vid Roslagstull, och här är det köbildning framför trafikljusen med bilar på väg upp ur tunneln.

Tunnelnedfarten vid Roslagstull

Jag gick lite närmare och kunde ta en närbild på tunnelnedfarten vid Roslagstull.

Tunnelnedfarten Roslagstull i närbild

Nu hade jag fått bilder invigningsdagen från alla de fyra numrerade punkterna som fanns på kartan inledningsvis. Så det var dags att avsluta dagen och få upp bilderna här. Då kunde jag se att Vägassistans var på plats vid Valhallavägen. Så beredskapen var stor i den händelse det skulle inträffa någon olycka, soppatorsk eller liknande störning denna första dag som tunnlarna i Norra Länken togs i bruk. 🙂

Vägassistans vid Valhallavägen

Precis när jag klivit på tunnelbanan för att ge mig hemåt och kunna fixa med de här bilderna, så klev också Herman Lindqvist med sällskap på, och han satte sig mittemot mig. Det var ju ett litet kul sammanträffande, eftersom han ju var delaktig i undervisning om Sveriges historia för den person som omnämndes i början, Kronprinsessan Victoria. Och då blev på något sätt cirkeln sluten och då är det lagom att avrunda och posta det här. 😀

Peter

Etiketter: , ,

Kommentera

