Södertörn har lagt ut från fastlandet och blivit ö

Det händer ibland att man ser något påstående i nyhetsströmmen som får en att studsa till och fundera över om det är sant eller om det är ett april-skämt eller något annat lurt. Av en slump när jag skulle leta efter något annat så nästan skriker rubriken ut till mig: Stockholm har fått en ny ö (länk). I ingressen till artikeln kan man läsa att landområdet Södertörn med vidhängande Nackalandet har lagt ut från fastlandet och blivit en ö. 😀

Man föreställer sig ju att öars yta är den typ av statistik som man inte behöver räkna om särskilt ofta. Det kan väl vara landhöjning eller havshöjning eller utfyllnader som kan få ytan att förändra sig marginellt, tänker man. När nu något sådant här omvälvande inträffat (eller möjligen inte) så vill man naturligtvis veta hur det kan vara möjligt. Vad kan vara orsaken? Är det växthuseffekten? Är det en ny politisk vindflöjelkompromiss mellan regeringen och oppositionen? Är det Kungen som har uttalat sig? Sådana viktiga frågor kräver ett ordentligt svar. Så jag gav mig ut på en liten jakt för att gräva efter källan. Och då hittade jag en liten fiffig sammanställning från Statistiska Centralbyrån som man kallar Öar i Sverige. Det är tydligen ett dokument i serien Statistiska Meddelanden, som också fått ett eget id-nummer MI 50 SM 1402 (länk). 😉

SCB har tydligen ansett att de behöver förklara sig, och det har de gjort på sid 13-14 i dokumentet. Och då är det tydligen nytt att de  definierat öar som landområden omgärdade av vatten. Och sedan ger de några exempel på öar, så man verkligen ska förstå. T ex konstgjorda öar, öar i dammar och slott helt omgärdade av vallgrav. Ja men vad praktiskt, tänker jag, det överensstämmer ju med min definition. Och jag tror inte ens jag vill veta hur de definierade öar tidigare. 🙂

Sedan kommer något som man kallar för undantag från definitionen, och det har man endast gjort i vissa fall när flera olika vattendrag har bildat öar. Där så ger man först Hisingen i Göteborg som exempel. Och att det var en av Sveriges största öar var något som jag tidigare hade hört. Men så kommer den specifika förklaringen för Södertörn: SCB räknar även Södertörn som en ö skapad av flera vattendrag, där Mälaren och Södertälje kanal utgör vattendrag och Östersjön med vikar/fjärdar är utloppet för dem. Samtliga öar större än 10 hektar har granskats särskilt avseende detta.

Karta över Södertörn som ö

När jag är i Göteborg och hälsar på, så händer det att vi munternt försöker bräcka varandra om vilken stad som har det som är störst, bäst och vackrast när det gäller olika företeelser. Ja, jag medger att Liseberg är både större och bättre än Gröna Lund. Än så länge alltså. Jag har också fått erkänna att Göteborg haft en ö som är större än den största ön i Stockholm. Sveriges största ö är förstås fortfarande Gotland, innan ryssen annekterat den som ‘bra att ha’ (OBS! skämt!). Sedan kommer Öland. Och sedan var ju Orust i Göteborgs skärgård Sveriges tredje största ö och Hisingen Sveriges fjärde största ö. Men nu har faktiskt Södertörn ryckt in på tredjeplatsen, och petat ner Orust och Hisingen till fjärde respektive femte plats. 😉

Tittar man på kartan så är det ju naturliga vattendrag runt hela Södertörn, utom just vid Södertälje. Det var väl där Södertörn förut räknades sitta fast med resten av Sverige och därför betraktades som en halvö. Jag blev lite nyfiken på när Södertälje kanal grävdes. Men när jag kollade upp det så blev jag lite överraskad. Det var nämligen ett naturligt vattendrag för flera tusen år sedan. Mälaren hade samma nivå som Östersjön och då var Södertörn faktiskt en ö. Men sedan ställde landhöjningen till det så vattenförbindelsen mellan Mälaren och Saltsjön skars av vid nuvarande Södertälje ungefär på 600-talet. Och då blev faktiskt Södertörn den halvö det varit sedan dess. Tills förra året alltså. 😀

På vikingatiden ca år 1000 var det ju viktigt att ta sig med sina skepp från t ex de dåtida metropolerna Birka och Sigtuna när man skulle ge sig ut i världen och leva rövare. Det var ju genare om man kunde ta sig ut genom Södertälje jämfört med att ta sig ut med strömmen genom Stockholm (eller vad det hette på Hedenhös tid) men tvingas runda hela Södertörn. Så då valde man att släpa vikingaskeppen på rullband av stockar på näset mellan Mälaren och Östersjön på de delar som inte var farbara på annat sätt.

På 1400-talet tyckte man väl att man skulle göra något modernare, och började gräva i saken. Men sedan fick man tydligen annat att tänka på eftersom det aldrig slutfördes. I slutet av 1600-talet tog man nya tag. Och tillräckligt många tag för att det skulle räcka ända fram till en kanal. Fast delvis i en annan sträckning än dagens kanal. Också den kanalen tog landhöjningen över. Enligt Wikipedia ligger en del av den kanalen under Scanias fabriksbyggnader! I början av 1800-talet grävde man upp hundbenet igen. Oj förlåt, grävde en ny kanal igen, menar jag. Där fick man faktiskt också till en sluss. Men det var inte gott nog det heller. I början av 1900-talet grävdes kanalen återigen om i ny sträckning, och 1924 blev den till slut invigd i sin nuvarande sträckning. Det har senare gjorts ytterligare breddningar och muddringar, och det finns planer på att ‘fördjupa’ det arbetet ytterligare. 😉

Så det är faktiskt människans arbete som har gjort hela Södertörn till en ö. Alltså inledningsvis genom att gräva en kanal genom Södertälje. Resten tog Statistiska Centralbyrån hand om! 😀

Peter

Annonser

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s