Snö och is ska bort från taket

Läser en rubrik i Dagens Nyheter: Is- och snöslarv kan ge fängelse (länk). Jag blev nästan lite förvånad, för jag minns tyvärr alltför en tragisk olycka för ett antal år sedan, då en gångtrafikant på trottoaren fick en fallande istapp på huvudet så olyckligt att personen avled. Vad jag minns fanns det inga tydliga regler få vem som skulle ställas ansvaret. Och det var ett evigt skyllande ifrån sig från de som borde tagit ansvar. Men nu verkar det vara betydligt bättre på den punkten.

När man skärpte regelverket kring ansvar så var det tyvärr en del fastighetsägare som börja spärra av trottoaren och satte upp skyltar med varning för snöras och istappar ens innan det kommit något snöfall. Bara för att skydda sig själva mot att behöva ta ordentligt ansvar. Och så kunde det vara avspärrat i veckovis. Allt för att fastighetsägaren ville gardera sig. Och göra det besvärligt för gångtrafikanterna, som tvingades ut i gatan för att passera.

Men nu är det uppenbarligen slut med sådant ofog. Det räcker inte med skyltar och avspärrningar, snö och is SKA tas bort från taket! Bra! 🙂

Nej till istappar!

Sedan behöver man tydligen inte forsla bort det från platsen utan kan lägga i det i en sträng längs trottoarkanten. Även om också det kan vara lite besvärligt så är det i alla fall inte lika farligt som när det ligger på taken eller hänger ut över takkanten och riskerar att rasa ner när som helst.

Halkbekämpning är en annan sak. För knappt två år sedan halkade jag omkull och gjorde illa högerarmen rejält. Det tog lång tid att få något sånär ordning på den. Idag var det halt igen och halkbekämpningen hade inte riktigt hunnit med. Och man glömmer tyvärr gamla erfarenheter så i morse var det dags för mig att trilla omkull igen. Fast den här gången var det vänsterarmen som tog stöten. Det gjorde ont men jag hann tänka att jag skulle ta emot mig så bra jag kunde, så det blev inte alls lika allvarligt den här gången. Men marginalerna är små mellan ingen skada alls och sedan hela skalan till rejält skadad arm och i värsta fall brutet ben. Men jag hörde på nyhetsrapporteringen att det var likadant den här gången som min egen erfarenhet för två år sedan. När det är halt ute är det fullt på akutmottagningarna med folk som ramlat och gjort sig illa. 😦

Peter

 

Etiketter:

Kommentera

