Vill du ha service av en stolpe?

Jag fick ett flygblad i handen då jag var ute i kollektivtrafiken igår under fredagseftermiddagsrusningen.

Vill du ha service av en stolpe?

Det var fackorganisationen SEKO, som organiserar personal på bl a Tvärbanan, Nockebybanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan, som delade ut dessa. Bakgrunden är en utredning inom Stockholms läns landstings Trafikförvaltning om att avskaffa konduktörerna på dessa banor och istället införa fler biljettautomater och personal på större hållplatser och stationer som viserar biljetterna. Även fysiska spärrar liknande dem på tunnelbanan och för pendeltågen funderar man på. Istället ska man införa ett krav på att man ordnar med biljett innan man stiger på och sedan ska det ske förstärkta kontroller ombord på tågen och spårvagnarna.

Man menar att det skulle förbättra intäkterna eftersom konduktörerna idag inte hinner med att kolla alla resenärer. Dessutom har det varit problem med den bärbara utrustningen som ska läsa av Accesskort. Den första versionen saknade viktiga funktioner, sedan kom en ny apparat som ansågs för tung. Sedan kom en ny igen o s v.

I flygbladet kan vi läsa: ‘Att stolpar inte kan svara på dina frågor, hålla vagnarna rena från skräp, skapa trygghet ombord eller hjälpa till i nödsituationer verkar de inte ha tänkt på.’

Det ska sägas i saken att Trafikförvaltningen som utrett saken anger ‘förbättrad intäktssäkring’ som motiv för införandet. Man anger att konduktörsrollen ska övergå till att vara betalvärd med arbete på plattformar. Betalvärdarna ska dels informera och visa resenärer hur man använder valideringsstolpar, och så ska de som komplement även själva kunna validera biljetter på plats. Så det verkar inte vara själva jobben som hotas utan mer arbetsuppgifterna, som förändras betydligt. Där man istället för att gå runt i en spårvagn eller lokaltåg ska stå utanför på utvalda stationer och hållplatser och kontrollera färdbevisen.

Jag kunde själv konstatera i somras då jag åkte Djurgårdslinjen att det stod den här typen av betalvärdar med utrustning på själva hållplatserna ute på Djurgården och kollade Accesskorten innan man steg på. Konduktören ombord koncentrerade sig istället på att visera kort för dem som klev på lite närmare Sergels Torg. Jag vet inte om det var ett prov apropå den här utredningen eller om det rent generellt brukar vara så, då det är mycket folk ute där.

Ur resenärsperspektiv är jag kluven i frågan. Den första delen i ovanstående mening kan man verkligen hålla med om. Men slutklämmen ‘verkar de inte ha tänkt på’ vet jag inte om jag kan köpa rakt av. Jag tror utredarna tänkt på att bussarna redan idag är enmansbetjänade, även om även de förr i tiden hade konduktör. Man kanske tänker på att spårvagnarna i Göteborg är enmansbetjänade. Under de tider det brukar vara stökigt så har man redan idag trygghetsvärdar som åker omkring på de nämnda lokalbanorna. Trots att det redan finns en konduktör ombord. Även när det gäller städning används redan idag personal som städar vid vissa ändstationer för spårtrafik, men det kanske inte gäller så mycket just de nämnda lokalbanorna.

Det är ju också så att om man åker på en reskassa som kräver visering för att resan ska dras från den, så blir det en gratis resa om den inte hinner viseras. Och det finns också folk som stökar och håller på och gräver efter kort eller stökar med en mobil för att få en sms-biljett tills konduktören tröttnar eller de själva blir avkastade när de inte presterar någon färdbiljett. Medan konduktören står där så är det ju andra reskassor som inte hinner viseras. Under rusningstid står det uttryckligen att endast reskassor viseras, men då är det ju enkelt för den som känner så, att låta bli att visa sitt Accesskort. Och det blir nog svårt att ta ut en extra avgift under de omständigheterna om kontrollanter kliver ombord. Så jag tycker nog att DET OCKSÅ är ett problem.

Nu pågår diskussioner mellan Trafikförvaltningen (som sköter upphandlingarna åt SL), entreprenören Arriva (som kör lokalbanorna) och SEKO (som organiserar personalen), så får vi väl se så småningom vad som kommer ut av det.

Peter

Annonser

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s