Tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala

I slutet av 1960-talet började pendeltågen i Stockholms län. Och en av de sträckor som började trafikeras med pendeltåg var från Märsta mot Stockholm. Det gjorde att SJ kunde hoppa över de mellanliggande stationerna mellan Stockholm och Märsta och istället köra ett eget snabbgående pendeltåg mellan Uppsala och Stockholm, som i vardagligt tal kallas Uppsalapendeln.

Trafikupplägget var att Uppsalapendeln avgick från Uppsala, stannade i Knivsta och sedan i Märsta. Där kunde resenärer från Uppsala som skulle till någon av de mellanliggande pendeltågsstationerna mot Stockholm byta tåg. Från Märsta körde sedan Uppsalapendeln direkt vidare till Stockholm. Och på tillbakavägen plocka upp resenärer från Märsta, stanna i Knivsta och sedan vara tillbaka i Uppsala igen. Här en bild från en tidig vintermorgon där tåget står vid Stockholm C och väntar på att avgå till Uppsala.

Uppsalapendeln vid Stockholm C

Det vi ser på bilden är bakdelen på tåget. Det finns ett lok i varje ände av tåget, så går det snabbt att byta körända. Man kan kanske urskilja på skylten att det står Märsta och Uppsala.

Denna trafik kunde SJ länge köra ganska ostört från konkurrens. Men i december 2012 hände något, när SJ fick konkurrens med en alldeles ny pendellinje mellan Stockholm och Uppsala, som de båda regionerna kommit överens om. Något jag skrivit om tidigare. Men den här gången fick alltså även SJ:s tåg på sträckan vara med på bild. 🙂

I Uppsala står de båda konkurrenterna sida vid sida på varsitt spår och inväntar avgångstid tillbaka till Stockholm. SL:s och UL:s pendeltåg brukar avgå först, men får se sedan se sig omkört på sträckan av SJ:s mer snabbgående Uppsalapendel. Så här såg det ut i morse, där SJ:s tåg står till vänster och SL-UL:s pendeltåg till höger. Det ser närmast i bild är valideringsmaskiner för förbetalda biljetter för respektive operatör.

Uppsala C, SJ:s Uppsalapendel till vänster och SL-UL:s pendeltåg till höger

Uppsala är en järnvägsknut. Så för den som vill fortsätta med regionaltåg (och inte fortsätta med något av SJ:s fjärrtåg som också stannar här) har möjlighet att fortsätta längs någon av de två nordliga grenarna. Den mer västliga kallas Norra stambanan, och går norrut inne i landet en bra bit från kusten och den mer östliga kallas Ostkustbanan och följer just ostkusten. 🙂

Upplands lokaltrafik anordnar egen regional tågtrafik en bit norrut längs dessa banor, som de lite vitsigt kallar för Upptåget. Längs Norra stambanan går Upptåget mot Morgongåva och Sala, det tåget ser vi stå och invänta avgångstid här.

Uppsala C, Upptåget mot Morgongåva-Sala

Och nästan ungefär samtidigt avgår regionaltåget längs Ostkustbanan mot Tierp och Gävle.

Uppsala C, Upptåget mot Tierp-Gävle

För att klara av all den här växande trafiken gjordes en stor tillbyggnad av stationen i Uppsala. Konceptet kallas för Uppsala resecentrum och invigdes 2011. Det innehåller förutom nya plattformar även smidig omstigning till en intilliggande busstation dit man enkelt tar sig via rulltrappa ner till en gångtunnel under järnvägen. Det är inte världens bästa bild som kommer nu, men man kan i alla fall ana rulltrapporna ner till gångtunneln.

Uppsala C, gångtunnel under järnvägen

I gångtunneln finns också tydliga informationstavlor om de olika förbindelserna. Det kan vara intressant att se de olika typerna av information på dem. Bilderna talar sitt tydliga (nåja) språk. 😉

Uppsala C, informationsskylt ankommande tåg

Uppsala C, informationsskylt avgående tåg

Uppsala C, informationsskylt anslutande stadsbussar

Uppsala C, informationsskylt anslutande regionbussar

Nere i gångtunneln finns också biljettautomaterna till SJ:s tåg. De behövs när man ska fylla på med nya resor eller köpa enkelbiljett. De ser ut så här:

Uppsala C, SJ:s biljettautomater

SL (Storstockholms Lokaltrafik) och UL (Upplands Lokaltrafik) har egna biljettautomater, men med samma principiella funktion. De står dock uppe på själva plattformen, bredvid själva tågen:

Uppsala C, SL-UL:s biljettautomater

De båda biljettsystemen är inte kompatibla med varandra. Priset varierar ungefär mellan 60-80 kr från en enkelresa. Några kronor billigare för SL-UL. Men man kan köpa periodkort för både för lokaltrafiken i Stockholms län (SL-kort alltså) och i Uppsala län och då kan man åka gratis med SL-UL-pendeln. SJ:s biljetter gäller enbart på SJ:s pendel.

I Uppsala tycker jag mig se ungefär lika många som går till respektive tåg. Däremot är det oftare så att de som ska till SL-UL-pendeln kommer klumpvis, säkerligen beroende på att de med sitt periodkort åkt en anslutande buss. Medan det däremot är en mer jämn ström till SJ:s pendel. Man ser också att många tar sig till stationen till fots eller med cykel innan de fortsätter med något av tågen. Och det ligger ju närmare till hands att göra så, om man bara har SJ:s periodkort. Ska man inte resa vidare i Stockholm när man kommit till Centralen, så kan det nog löna sig att ha bara SJ:s periodkort, och sedan ta sig till fots eller med cykel i respektive ändar. 😉

Det kan också nämnas att tågen går lite olika vägar mellan Uppsala och Stockholm. Uppsalapendeln går raka spåret via Märsta, och gör också uppehåll där, medan SL-UL:s pendel tar en liten krok runt Arlanda och gör uppehåll där. Förutom dessa två pendlar finns också SJ:s regionaltåg och fjärrtåg norrut mot norrland och dalarna som stannar i Uppsala, Arlanda och Stockholm. För fjärrtågen är det viktigt att ta vägen via Arlanda för de som flyger från Arlanda men tar tåget dit.

På regionaltågen och fjärrtågen är det lite olika på dem om man får kliva på i Uppsala till Stockholm, eller tvärtom. På det som kallas snabbtåg i någon form (det finns numera lite olika varianter på det) är det ofta inte tillåtet. Där vill man väl upprätthålla en viss nivå av exklusivitet, och den anses väl inte kunna upprätthållas om det väller på eller av en massa pendlare i Uppsala. 😉

Peter

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s