MTR Express Stockholm – Göteborg

Det finns en gammal Göteborgsvits som säger att det bästa i Stockholm är tåget mot Göteborg! 🙂

I så fall lär väl Stockholm bli en ännu bättre stad nu i Göteborgsögon, eftersom det kommer att bli ÄNNU FLER TÅG mot Göteborg! 😀

Jag har tidigare skrivit om avregleringen av järnvägen och konkurrerande tågbolag som gör sitt inträde med fjärrtrafik på spåren (här och där). Hittills har de nya tågbolaget gått ganska försiktigt fram och det är bara enstaka fjärrtåg som konkurrerar med SJ:s. I regionaltrafiken är numera trafik bedriven av olika länstrafikbolag en stor konkurrent till SJ. T ex mellan Stockholm och Uppsala, som jag tidigare också skrivit om (här och där).

Men det är småpotatis i jämförelse med den konkurrerande järnvägstrafik mellan Stockholm och Göteborg som MTR Express drog igång idag, lördag 21 mars 2015. Jag gav mig iväg på morgonen för att dokumentera den allra första turen. När jag kom fram till Centralhallen Stockholm C såg det ut så här på informationstavlorna.

Informationstavla Stockholm C, med MTR Express som femte avgående tåg

Vi ser att i den stora dominansen av SJ tåg så smyger sig MTR Express in med en avgång på femte raden. Därutöver kan vi se att Tågkompaniet kör några regionaltåg mot Västerås-Fagersta-Ludvika.

Ute på plattformen står ett gäng och inväntar att tåget ska komma in på plattformen. Det var ju ingen jätteskara precis, och en del av dem är likhet med mig ute efter att fotografera, inte resa. För all del var det lite småruggigt ute, så en del stod väl inomhus i Centralhallen och väntade. Under natten hade också ett lättare snötäcke brett ut sig, som framgår av bilden.

Väntande på MTR Express ankomst till plattformen spår 10 Stockholm C

Nu ska dock sägas att min URSPRUNGLIGA tanke var att också jag själv skulle resa med det här första tåget. Tidigare i år, närmare bestämt 10 februari 2015, passerade jag nämligen Centralhallen Stockholms Central, och då såg det ut så här när MTR Express ställt upp en marknadsföringsdisk:

MTR Express i Centralhallen Stockholm C den 10 februari 2015

Som man kanske kan skymta till vänster i bilden så har de då ett kampanjpris på 99 kronor för en enkelresa. Förutsatt att man förköper resan och får ett värdebevis som kan lösas in. Så gjorde jag, men när jag väl skulle boka resan så fungerade inte värdebevisen (man behöver två för tur- och returresa). Efter en hel del mail-turer med deras kundtjänst (det tog flera dagar p g a alla ärenden de hade) så har jag nu blivit lovad att de ska fungera (har inte testat än). Men jag bestämde mig för att de får köra igång och trimma in sina rutiner först, så åker jag med lite senare under året.

Medan vi väntar lite på att tåget ska köra fram till plattformen så kan vi titta lite på vad det är vi väntar på. Så här ser tåget ut i marknadsföringen.

MTR Express, tågsätt i perspektiv

Det är ett femvagnars motorvagnståg, producerat av den schweiziska tågtillverkaren Stadler. Som fått namnet Flirt Nordic, och så här ser planlösningen ut på ritning.

MTR Express, ritning tåg Flirt Nordic

Flirt Nordic är en för nordiska vinterförhållanden anpassad specialvariant av deras modulärt uppbyggda motorvagnståg Flirt. Som alltså kan fås med olika antal vagnar och med olika motorkonfigurationer.

Sedan 2012 rullar tågtypen på Norske Statsbaner som NSB Regiontog Type 74 mellan Skien och Lillehammar. De har också den kortare beteckningen BM74. När tågtypen introduceras i Sverige kallas den X74. Och det är mot X 2000 mellan Stockholm och Göteborg som den ska konkurrera. Det finns också en variant på tåget i Norge som kallas NSB Lokaltog Type 75 och som går kortare sträckor och på flera linjer. Så tåget är alltså väl utprovat i nordiska förhållanden. 🙂

Tittar man noga på ritningen igen, så ser man att det är genomgång mellan vagnarna i hela tåget. Och på 3 av de 4 vagnpassagerna i tåget sitter boggien direkt under själva passagen. Med ena hjulparet under ena vagnen och andra hjulparet under andra vagnen. Denna boggievariant kallas Jacobsboggie, och förekommer redan i Sverige på de nya pendeltågen X60 och X61. I skarven mellan vagn 3 och 4 sitter ingen sådan boggie utan där har vardera vagnen fått en varsin boggie, på mer konventionellt sätt.

Jacobsboggierna i detta tåg har inga motorer, utan motorerna finns dels i de båda ändboggierna, dels i den vanliga boggie som sitter i den tredje vagnen. Orsaken är att NSB ville ha en extra motorboggie på sina tåg. De norska tågen gör oftare uppehåll vid stationerna än MTR Express och då har man nytta av den extra motorkraften. Och eftersom MTR Express ville ha en utprovad hyllvara så blev det NSB-konfigurationen rakt av för att det skulle bli så enkelt som möjligt. Sedan finns naturligtvis individuella val vad gäller färger och detaljer.

Intressant blir nu kampen om tågkunderna (och kanske kan locka flygkunderna) mellan Stockholm och Göteborg. Jag har försökt göra en jämförelsetabell SJ:s tåg X 2000 och MTR Express tåg X74.

MTR Express, jämförelsetabell mellan X 2000 och X74

När det gäller X 2000 så är siffrorna beräknade med ledning av nuvarande sjuvagnarståg som körs. Under åren har antalet vagnar varierat och det kan också skilja sig åt mellan olika tåg exakt vilken typ av mellanvagnar som går i tåget. Därför är några siffror beräknade siffror angivna som ca-siffror. MTR Express är både starkare och lättare än X 2000, och båda tågen har samma toppfart 200 km/h. Ändå är gångtiden mellan Stockholm och Göteborg ca 20 minuter kortare för X2000 jämfört med MTR Express. Det beror på två saker. Den första är att X 2000 har korglutning, vilket gör att de kan köra genom kurvor med något högre hastighet än andra tåg. Den andra är att signalsystemet är optimerat för X 2000 men inte för andra nutida tåg med samma topphastighet. Detta har historiska skäl. Inför trafikstarten av X 2000 år 1990 gjordes omfattande ombyggnader av banan och signalsystemet. Men eftersom inga andra tåg vid den tiden kunde köra lika snabbt så fanns ingen anledning att optimera signalsystemet även för andra tåg som kan nå 200 km/h. Framförallt handlar det om delsträckor där hastighetsnedsättande kurvor ligger på samma signalsträcka som en raksträcka. Kurvan blir dimensionerande för hastigheten även på raksträckan. Gör man en större finfördelning av signalsträckorna kan man i större utsträckning köra fortare på vissa sträckor. Så signalsystemtrimningar har stor effekt på gångtiderna och kapaciteten, men det kostar naturligtvis pengar. Det är dock omprojektering på gång vad gäller detta, och inom några år kan gångtidsskillnaden mellan tågen ha minskat. Men tills det är gjort, kan inte MTR Express utnyttja sina fartresurser fullt ut på alla delar av västkustbanan mellan Stockholm och Göteborg.

SJ möter konkurrensen genom att slopa uppehåll för X 2000 längs sträckan. Genom den svagare accelerationen som X 2000 har jämfört med MTR Express, så vinner man värdefulla konkurrensminuter då. Bland annat har Stockholm Syd-Flemingsberg drabbats hårt av detta. Sträckan Stockholm – Göteborg har under lång tid varit mycket lönsam för SJ. Och det är den kakan nu även MTR Express vill vara med och ta en bit av. När alla de planerade 6 tågen är levererade, räknar MTR Express med att köra 90 avgångar i veckan mellan Stockholm och Göteborg, i vardera riktningen. Tågen räcker till att köra varannan timme, och därutöver en extratur (eller dubbelkopplat tåg) då det är extrastor efterfrågan. SJ räknar med timmestrafik. Men det tar några månader till innan MTR Express nått full volym med sin trafik.

Vi lämnar det tekniska finliret och återvänder till Stockholms Central. Tåget rullade in vid plattformen några minuter före avgångstid, och det fanns tillfälle att se sig omkring lite grann i tåget. Omedelbart innanför dörren finns en liten vestibul som ser ut så här.

MTR Express, vestibul

Så kommer vi in i själva vagnen och blickar ut över interiören. Det är samma klass i hela tåget och alltså två säten på vardera sidan om mittgången. Däremot kan man för ett pristillägg göra så att stolen intill sig står tom under hela resan. På sätt blir det väl ungefär likvärdigt med en ensam fåtölj. Men man slipper dela in tåget i olika klasser.

MTR Express, interiör

Vi tar en liten närmare titt på sittplatserna. Det finns dubbla eluttag om man både vill ladda sin mobil och ha till sin laptop.

MTR Express, sittplatserna

När bilden togs visade informationsskärmen som hänger ovanför mittgången, sträckan och de mellanliggande stationerna som tåget stannar på. Man kan notera att de olika tågvagnarna har bokstavsbeteckningar istället för nummer. Under resans gång lär väl även andra typer av information komma upp på skärmen.

MTR Express, informationsskärm

Det finns en liten caféplats i tåget, även om den inte är så stor. Där finns en kyl med lättare tilltugg och en kaffemaskin på andra sidan mittgången (skymd). Vi skymtar också en micro där man kan värma mat om man vill.

MTR Express, Caféplatsen

Längst fram i fronten, ser det skinande röda tåget ut så här.

MTR Express, framtill

Jag är inte ensam att stå där och ta bilder. Även MTR Express Säkerhetsdirektör och Tekniska Direktör har kommit på samma lysande idé! 😀

MTR Express Säkerhetsdirektör och Tekniska Direktör fotograferar

I väntan på avgångstid, går jag utmed tåget lite till och tar ytterligare ett par bilder. Så här se de tidigare omtalade Jacobsboggierna ut. Vi ser att båda vagnsändarna vilar på boggien.

MTR Express, Jacobsboggie mellan två vagnar

Men mellan vagn B och C (A är den vagn som är närmast Göteborg) så är det alltså konventionella boggier, varav den högra i vagn C har motorer.

MTR Express, mittenboggier

Jaha, då har väl det mesta sagts inför starten. Bara att invänta den första avgångstiden 08:36. Och det visar sig att tåget startar exakt på sekunden. Här en ögonblicksbild från starten. Eller någon meter därefter. 🙂

MTR Express startar kl 08:36

Vad är MTR för ett bolag då? De är baserade i Hongkong, och bolaget har både statlig (Kina) och privata ägare. MTR betyder Mass Transit Express och i Hongkong äger de och sköter driften av Hongkongs tunnelbana (länk).De sköter även drift av järnvägssystem på andra håll i världen, förutom andra städer i Kina så även i London, Melbourne och Stockholm. De är operatör för Stockholms tunnelbana sedan 2009. Dessförinnan samarbetade de faktiskt med SJ för att vinna upphandlingen av Öresundstågen 2007. Men det var en upphandling som då vanns av DSB (Danske Statsbaner). Nu har de sett en affärsmöjlighet i tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg och investerat själva i sprillans nya tåg. Än så länge har SJ sina korglutande X 2000 att falla tillbaka på. Men vad händer den dagen de faller för åldersstrecket? Vågar SJ på egen hand investera i nya korglutande tåg? Jag betvivlar det. Säkert har MTR Express gjort noggranna utvärderingar om de skulle köpa betydligt dyrare tåg för att nå väldigt liten restidsvinst, eller om de ska satsa på beprövad och säker teknik. Det blev de schweiziska tågen, som väl gått som urverk i Norge. Och det lär de väl göra i Sverige också. Som sagt, den första avgången skedde prick på sekunden exakt rätt tid! 😀

Peter

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s