Ekorren och fågelholken

Då jag då och då vandrar runt i de välbehövliga små park- eller små skogsområden som finns i vår storstad, så är det roligt och intressant att se våra grannar djuren och fåglarna som liksom jag är storstadsbor. Men man behöver inte bara titta ner i marken eller åt sidan. Man kan titta uppåt också. Och vad såg jag nu i helgen, som var något jag inte sett någon gång tidigare!

Ekorrsvansen i fågelholken

En ekorrsvans sticker ut ur en fågelholk!

Självklart stannade jag kvar en stund för att se om något skulle röra sig eller höras. Men det var bara ekorrsvansen som försiktigt rörde sig i vinden.

Jag stannade kvar en stund till och funderade lite på vad som hade hänt. Det fanns i stort sett bara tre alternativ att välja mellan.

  • Fågeln i holken hade tagit hem ett rejält skrovmål mat (ekorren)
  • Ekorren hade tagit sig in i holken men inte hittat ett sätt att ta sig ut igen (osannolikt för de viga ekorrarna)
  • Ekorren hade mött en övermäktig motståndare inne i holken och slutat sina dagar där (det jag kom fram till hade hänt)

Man kan nästan föreställa sig förloppet. Ekorren hade i holken tänkt sig att ta hand om de ägg som ligger där och ha till frukost (eller för senare tillfälle). Så här i månadsskiftet april/maj är det väl med större sannolikhet ägg som ligger där än fågelungar.

Men inne i holken har den mött en ursinnig fågelförälder som ilsket gått till motattack och försvarat sina ägg. Det kanske inte alltid är så lätt, men den här gången fick fågeln in en fullträff med sin vassa näbb och ekorren fick vandra vidare till de sälla jaktmarkerna för att kanske där lättare hitta sina frukostägg.

Vad skulle fågeln göra sedan? Om den nu själv överlevde kampen. Ja, den kan ju knappast på egen hand baxa ut en tyngre ekorre. Så den har förmodligen trängt sig förbi den ludna svansen och letat sig ett nytt boställe. Om inte i år så kanske nästa år. Äggen har säkerligen blivit lämnade åt sitt öde.

Nu kan man kanske tycka, usch dumma ekorre som ger sig till att ta fågelägg. Men i sak är det ju inte värre än att jag själv tog ett ägg till frukost i morse. 😉

Man ska också komma ihåg att ekorren själv är ett bytesdjur för de större rovfåglar som faktiskt finns även i Stockholmsområdet. Sparvhök har jag själv sett segla runt ovanför hustaken i centrala Stockholm på jakt efter föda, då min mer fågelkunniga släkting pekade ut och namngav den för mig.

Så det inträffade var i sig naturligt i den eviga kampen för födan och avkomman, även om det var en ovanlig syn för just mig.

Peter

 

Etiketter:

Kommentera

