Sveriges nationalfågel

Tittade precis på TV4Nyheterna och då såg jag att det pågår en omröstning om vilken fågel som ska bli Sveriges nationalfågel. Det är Sveriges Ornitologiska Förening som arrangerar den, och eftersom det bara återstår några timmar av omröstningen när jag upptäckte det här, så skyndade jag iväg till deras sida för omröstningen. Tydligen var jag inte ensam om den här tanken, för när jag försökte komma fram till de aktuella sidorna så blev det både ”Database error” och sedan lååånga väntetider.

Tydligen har omröstningen pågått i fyra omgångar sedan början av året, och för varje omgång har antalet fågelarter att rösta på reducerats. Nu till finalomgången så är det följande 10 fåglar som är kvar: havsörn, skata, korp, blåmes, talgoxe, koltrast, rödhake, sädesärla, bofink och domherre.

Rara fåglar allihopa. Och de flesta av dem känner jag också igen. Havsörnen känner jag väl inte igen alls, egentligen. Tydligen var det en liknande omröstning 1962 och den gången var det visst koltrasten som vann. Då var det Dagens Nyheter som arrangerade och deras läsare som röstade, så man har väl nu kommit underfund med att en omröstning om Sveriges nationalfågel bör vara mer spridd över Sverige. Så därför är det dags att göra det ännu en gång, men nu på nätet.

Visst är koltrasten en härlig fågel och den sjunger underbart vackert. Den kan mycket väl vinna igen. Men när det nu efter många år har kommit en ny omröstning, så tycker jag det kan vara roligt om en annan fågel får den uppmärksamheten. Och för mig som stadsbo var det självklart att välja den fågel som jag tycker är den mest självklara stadsfågeln i den fågelflocken, nämligen skatan. De strävar på för att bygga sina bon av kvistar högt uppe i träd. Och så flyger de runt i sitt revir, struttar omkring, kraxar till ibland och är ganska nyfikna på vad som händer runt omkring. Ständigt, ständigt som den största självklarhet lika mycket stadsbo som jag själv. Ett typiskt ”husdjur” alltså. 😀

Jag är inte ensam om att tycka att skatan är en typisk stadsfågel. Innan jag lade min röst, så läste jag texten som Sveriges Ornitologiska Förening skrivit för att presentera sin skata: ”Kulturföljare som få andra fåglar. Finns i princip endast i närheten av bebyggelse. Vacker fågel som är föremål för en hel del folktro men trots det inte särskilt populär.

Ja, tydligare än så kan man väl inte skriva att det är en typisk stadsfågel. Inte särskilt populär, stod det också. Ja, men då ska jag ändra på det! För jag gillar verkligen den kaxiga fågeln. Det är väl dessutom den enda av de tio fåglarna som jag ser (och hör) så gott som dagligen. Så efter att ha laddat en stund med att skriva det här, ska jag nu gå till omröstning för att rösta skata. 🙂

Skata

Ja, där satt den! Min röst alltså. Nu får vi se hur det går, var skatan hamnar i omröstningen, om det blir fågel, fisk eller mittemellan! 😀

Peter

 

Etiketter: ,

Kommentera

