Manifestation för flyktingar på Medborgarplatsen

Då och då samlar sig medborgarna för att uttrycka sin åsikt. Det kan ske i demonstrationer eller i manifestationer av olika slag. Denna dag var det en stor manifestation på Medborgarplatsen för att vi ska öppna våra hjärtan och ta emot dem som flyr från krig och katastrofer. Arrangör var Miljöpartiets ungdomsorganisation Grön Ungdom, och man hade valt parollen ”Refugees welcome”. Det var flera talare på den scen man byggt upp, men huvudtalare var statsminister Stefan Löfven.

Flyktingar i Sverige har jag i alla tider på olika sätt kommit i kontakt med. Det har varit de som av politiska orsaker flytt från länder där militärjuntor tagit makten, som i Argentina, Chila och Grekland. Det har varit människor som flytt från krig i Etiopien, Somalia, Libanon, Jugoslavien m fl länder. Det har varit de som tillhört en religiös minoritet som förföljts i sitt hemland, som t ex tidigare i Irak m fl länder. Men flyktingströmmarna i Europa har ökat kraftigt på senare tid, beroende på det förödande kriget i Syrien och intilliggande länder.

Det finns de som hävdar att flyktingarna ska stanna där de befinner sig och så ska vi hjälpa dem på plats. Senast hörde jag det argumentet framföras häromdagen av Jimmie Åkesson i en tv-debatt med Annie Lööf. Men jag förstår inte hur det skulle gå till. De som flyr för sina liv och för att rädda sin familj kan ju inte stanna på sin hemort. Var ska de då stanna? I flyktingläger i grannländerna? Jag tycker det långvariga eländet för palestinierna som inte fått ett eget land att oberoende bestämma över visar att flyktingläger i den ena eller andra formen inte löser problemen. Hur mycket vi resurser vi än skickar dit, så blir det inte någon permanent lösning.

I tv ser vi hur människor förtvivlat försöker ta sig till olika länder. Även till Sverige. Frågan är då hur vi tar emot flyktingarna och integrerar dem i samhället. För det är ju vad de vill själva. De vill lämna sitt gamla liv bakom sig och finna ett nytt liv i ett nytt land. Det är inte på något sätt speciellt eller unikt med det. Sverige var ju obeboeligt när inlandsisen täckte landet. Så vi har alla bevisligen anor från invandrare till Sverige.

Jag tror de ca 15000 som tog sig till Medborgarplatsen i hällande regn gjorde det för att visa att vi välkomnar de som kommer till Sverige och att vi vill ge dem en meningsfull plats i vårt land. Samhällsmaskineriet behöver ställas om så att det blir en solidaritetshandling. Och inte som nu, när det skiljer sig enormt mellan olika kommuner hur mycket flyktingar de tar emot. Och när de väl har kommit till en plats någonstans i Sverige, så behövs det en organisation som snabbt får in dem i samhällslivet, oavsett i vilken del av vårt land de finns. De vill inget hellre själva, men det är samhället som sätter upp hinder och begränsningar och inte har kraft att på ett bra sätt ordna situationen.

Idag när jag kom fram till Medborgarplatsen med tunnelbanan så var det många människor på väg till manifestationen. Speciellt svårt var det för de med barnvagnar att komma fram. Rulltrappan hade kollapsat, men hissen fungerade men kunde inte ta så många barnvagnar åt gången.

Medborgarplatsen på väg upp från tunnelbanan

När man kom upp från tunnelbanan regnade det kraftigt. Många hade paraplyer med sig, som de förstås fällde upp.

Medborgarplatsen tunnelbaneuppgång

På Medborgarplatsen hade man ställt upp en scen, från vilken tal och musik hördes. Det är kanske svårt att se den, men den är svart och något ovanför mitten och något till vänster på den här bilden.

Scen uppställd på Medborgarplatsen

Jag försökte gå lite närmare scenen under Stefan Löfvens tal, men det var väldigt svårt att se något. Jag sträckte i alla fall upp handen i hopp om att någon skulle fastna på bilden.

Paraplyer på Medborgarplatsen under Stefan Löfvens tal

Jag vet inte om det var scenen som var för lågt placerad eller om det var jag som var felplacerad men det var väldigt långt ifrån att kunna se Stefan Löfven. Ovanför honom fanns en vit banderoll med texten ”Refugees welcome”, kunde jag se på tv-nyheterna senare på kvällen. Men inte ens den kom med på bilden, trots att jag sträckte upp handen när jag tog den.

Jag är i alla fall glad över att jag var där och lyssnade. Och att få visa min egen ståndpunkt. Jag hoppas nu att det blir kraftsamling i Sverige, och att man både tar emot de flyktingar som kommer hit, och att man gör det på ett bra sätt. Och sedan ser till att få en snabb och bra integration i samhället. Det är det absolut bästa vi kan göra i den här situationen.

Peter

Etiketter: ,

Kommentera

