Krokodil på Stockholms Central!

På Stockholms Centralstation idag var det ett förväntansfullt gäng som stod och väntade på det inkommande tåget. Man kan ana hur en del är så ivriga så de nästan ställer sig på plattformskanten för att se bättre. 😉

Förväntansfull väntan på Stockholms Centralstation

Det är en krokodil som ska komma. Nej, det är inte Drutten och Krokodilen som åker tåg, det är tåget självt som är en krokodil!

Eller rättare sagt ett lok. Det drar ett tåg med järnvägsentusiaster. Närmast har det varit i Gävle och ska nu angöra Stockholm på sin vidare färd mot Malmö. Plötsligt ser vi strålkastarna i dunklet vid plattformarna. Dunklare än vanligt, för himlen är full av mörka regnmoln. Men lite regn bryr sig inte en krokodil om. Den älskar väl vatten. 😀

Krokodilen närmar sig

Nu utbröt en jakt på att ta bra bilder. Så jag lyckades inte ta någon riktigt bra bild då krokodilen passerade. Jag fick vänta tills den stannat och stod stilla och då såg det ut så här. Och då var det många som ville ta bilder. 😉

Krokodilen solar sig i kameraglansen

Jag hade ju redan sett trängseln på plattformen där krokodilen skulle komma. Så jag ställde mig vid en intilliggande plattform utan några människor i vägen, och det var nog klokt för jag tror nästan att jag fick lite bättre bilder än fotograferna vi ser trängas vid krokodilen. 🙂

Vad är nu krokodilen för ett märkligt lok? Ja, det är ett lok som har nästan 100 år på nacken. De byggdes åren 1919-1922 i den schweiziska staden Winterthur av de schweiziska företagen Oerlikon (elutrustning) och Schweiziche Lokomotiv- & Maschinenfabrik (mekanik). De skulle köra tunga godståg på den branta och krävande Sankt Gotthardsbanan. Har man ett bergigt land så har man. Efter den första beställningen byggdes ytterligare en serie lok 1926-1927, och totalt blev 51 st byggda. Loket är så långt så det är svårt att få en bra bild över hela loket, trots att jag stod en bit ifrån. Jag fick gå ännu lite längre ifrån och ställa mig i vinkel.

Krokodilen i helfigur.

När jag tog en bild rakt från sidan fick jag bara med hytten. Den har i princip hängts på två stora motorboggier, var och en ungefär lika stor som ett vanligt lok. Det betyder att loket är treledat, så det slingrar sig fram genom kurvorna. Och det är ju också grönmålat, så det är inte så konstigt att det fått smeknamnet krokodil. 🙂

Krokodilhytt

Just den här individen har nummer 14305 och jag kollade upp det lite och såg att det byggdes 1926 och var i drift 50 år fram till 1976. Den officiella beteckningen på det här loket är Ce 6/8. En mindre variant byggdes för smalspårsbanor och kallades då Baby Crocodile. 😀

Det finns en anledning till att loket tagits till Sverige, och det är 100-årsjubileum i år, för när den första stora järnvägssträckan i Sverige elektrifierades. Det var 1915 som malmbanan mellan Kiruna-Riksgränsen mot Narvik fick elektriska lok. Men det fanns vissa lokalbanor, industribanor och spårvägar som redan hade elektrisk drift sedan några år tidigare.

Det orange loket som går bakom krokodilen är också ett museilok. Det är det första Rc-loket Rc 1007 från 1967, som har återfått sin ursprungliga färgsättning och finns med som reservlok. Rc-loken tillverkades i 366 exemplar mellan åren 1967-1988 och används fortfarande i stor utsträckning. Så det får en egen bild. 🙂

Rc 1007

Sedan kommer en lång rad utländska personvagnar med järnvägsturister som följt med krokodilen på rundturen från Schweiz. På Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle har det alltså varit ett ordentligt firande av det här 100-årsjubileet, och nu är alltså krokodilen på väg tillbaka till sina hemtrakter. 🙂

Utländska personvagnar i krokodiltåget

Även för svenska tågälskare så fanns det möjlighet att åka med i några svenska vagnar som kopplades in sist i tåget under resan i Sverige.

Vagnar mitt i krokodil-tåget

Det är alltså inte bara kryssningsfartyg och turistbussar som ankommer till Stockholm. Då och då kommer också ett turisttåg. Och det här tåget var ju extra fint, med sin krokodil i spetsen. Det var ett stycke järnvägshistoria som rullade förbi. 🙂

Peter

Etiketter: ,

Kommentera

