Älvsjöbågen

På en lång bro under byggnad har man en tid kunnat se följande banderoll uppsatt vid tvärbane- och pendeltågsstationen Årstaberg:

Älvsjöbågen med banderoll: Promenera här på Citybanans bro 20/9!

Inbjudan att promenera på denna blivande tågbro ledde till en 1,4 km lång promenad (tur och retur) på den idag. 🙂

Tågbron har fått namnet Älvsjöbågen efter det vinnande förslaget i en tävling för allmänheten som hölls. Det har blivit en namnskylt på en av bropelarna vid station Årstaberg om saken. 🙂

Älvsjöbågen med skylten Älvsjöbågen

Det är alltså en ny bro som kommer att leda fjärrtågen upp och över pendeltågsspåren när Citybanan blir klar. I vanliga fall där det är fyra spår för tågen så brukar pendeltågen gå på de två innersta spåren med en plattform mellan sig vid pendeltågsstationerna, medan fjärrtågen kör på de båda ytterspåren. Så även norr om Älvsjö. Men när citybanan invigs 2017 och pendeltågen ska ner i en separat tunnel, behöver de båda fjärrtågsspåren fösas ihop intill varandra för att fortsätta i nuvarande sträckning till Stockholms Centralstation. Den här separeringen av pendeltåg resp fjärrtåg i skilda tunnlar sker på Södermalm efter Stockholms Södra. Men där är det trångt om utrymmet så därför väljer man att fösa ihop fjärrtågen innan tågen ger sig ut på broarna över Årstaviken innan Södermalm. Och det sker då genom en ny tågbro för norrgående tåg som uppförs mellan Älvsjö och Årstaberg.

Kanske kan nedanstående lilla skiss förklara principen. Den delen av skissen visar hur spåren går idag. Pendeltågen stannar vid en plattform i Årstaberg och fjärrtågen går utanför. Sedan på den vänstra rosa Årstabron går de norrgående tågen och den högra ljusgröna Årstabron de södergående. Vid Stockholms Södra så finns det två plattformar som alla tåg passerar. Sedan norr om den stationen går spåren ihop till bara två spår fram till Stockholms Central, det som kallas ”getingmidjan”.

Den högra halvan av skissen visar hur Älvsjöbågen leder fjärrtågen över de andra spåren så att när Citybanan öppnas så går alla pendeltåg på den rosa vänstra Årstabron och använder den vänstra plattformen vid Stockholms Södra och försvinner sedan ner i den nya Citybanetunneln. Fjärrtågen går på den högra ljusgröna bron, kör förbi den befintliga plattformen på Stockholms Södra och försvinner sedan ut på getingmidjan och till Stockholms Central som nu. Men det blir mer plats där, när pendeltågen försvinner därifrån ner under jord till Citybanan.

Skiss före och efter Älvsjöbågen tas i bruk

Skiss före och efter Älvsjöbågen tas i bruk

 

Så är det dags för bropromenad. Följande bild är tagen från Västberga Allé som går på bro över järnvägen strax norr om Älvsjö. Bilden är tagen mot norr, och norrgående fjärrtåg går på spåret längst till vänster, eftersom järnvägen som huvudregel kör i vänstertrafik. När bron är klar fortsätter istället fjärrtågen upp på den här bron och ut över de övriga trafikspåren, för att sedan komma ner igen till höger om pendeltågsspåren, men till vänster om spåret för södergående fjärrtåg. Eftersom fjärrtåg kör ganska fort så behövs det en lång bro med slanka kurvor för att det ska ske mjukt för passagerarna.

alvsjobagen-sedd-fran-bron-vastberga-alle

Promenaden idag startade alltså nere till vänster precis vid uppfarten på bron och så här såg det ut idag därnere intill Västberga Allé.

Älvsjöbågen, promenad från uppfarten vid bron på Västberga Allé

Man rundar partytältet och sedan ger man sig iväg upp på bron åt vänster i bild. Eller rättare sagt, det är en liten uppförsbacke först, innan man kommer ut på själva bron. Det är alltså det närmaste spåret som ska upp på bron istället för att fortsätta intill de andra spåren som nu.

På bilden nedan ser vi också ett pendeltåg på väg söderut på ett av sina mellanspår. Ovanför pendeltåget skymtar vi en del av själva Älvsjöbågen när den svänger över spåren längre bort.

Älvsjöbågen, backe upp mot bron

Och så här ser själva brobanan ut, innan man har lagt ut makadam i form av stenkross och lagt ut sliprar och räls. Det ska bli skärmar på sidorna, som dels fungerar som bullerskärmar, dels hindrar småstenar från att sprätta iväg ut från bron.

Älvsjöbågen brobanan

Under bron ser det ut ungefär så här på samma plats. Alla de nuvarande spåren finns nu bredvid varandra till höger.

Älvsjöbågen, under själva bron

När vi kommit en bit på väg är det dags att korsa spåren. Istället för bropelare har man byggt något man kallar spårportaler över spåren. Det är för att man ska slippa klämma in bropelare mellan befintliga spår. I bakgrunden ser vi Älvsjö godsbangård. Det är en av de få stora terminalerna till vilka godstransporter numera har koncentrerats.

Älvsjö godsbangård sedd från Älvsjöbågen

Bortsett då från spåren på godsbangården ser vi ovan de fyra trafikspåren till höger om Älvsjöbågen. Närmast är spåret för norrgående fjärrtåg, som alltså istället ska dras upp på den här bron. Sedan kommer spåret för norrgående pendeltåg, och där lyckades jag faktiskt fånga ett pendeltåg på bild. Sedan kommer de båda södergående spåren.

Fortsätter man en bit på bron så har man korsat nuvarande trafikspåren och har dem på vänster sida istället, vilket vi ser på kommande bild. Men en liten detalj mitt i bilden är värd att nämna. Innan nuvarande broarna över Årstaviken byggdes, så gick järnvägen mot Liljeholmen och en låg bro över vattnet mot Hornstull istället. Ett av de spåren ligger kvar än idag, och det är det som i mitten av bilden fortsätter rakt fram under de nuvarande trafikspåren och bort mot Liljeholmen. Här korsar alltså järnvägsspår i tre olika plan varandra. Överst Älvsjöbågen med det nya norrspåret för fjärrtåg, i mellanplanet de nuvarande fyra trafikspåren och under dem det gamla spåret mot Liljeholmen och Södermalm. Nuförtiden går det tåg ganska sällan där. Det är faktiskt också den enda spårförbindelsen mellan järnvägsnätet och tvärbanan och sedan vidare till tunnelbanan. Så det har skett en del vagnleveranser dit på det här spåret.

Nuvarande trafikspår nedanför till vänster, och under dem gammalt spår mot Liljeholmen

Går man tvärsöver brobanan till andra sidan och vänder sig runt och tar en bild mot söder, får man en magnifik utsikt över Älvsjö godsbangård och Älvsjöbågen som sträcker sig långt bort i bild. Alla spår på bilden nedan tillhör godsbangården, även spåren närmast precis nedanför. De stora containerkranarna vi skymtar till vänster i bild tillhör Stockholm Årsta kombiterminal. Det är kanske inte helt konsekvent namngivning här, med Årsta kombiterminal som ligger vid Älvsjö godsbangård. Men området ligger ju mellan Älvsjö och Årsta och även Älvsjöbågen sträcker sig ju mellan Älvsjö och Årsta.

Utsikt över Älvsjö godsbangård och Älvsjöbågen

Kombiterminalen i nuvarande form invigdes 22 maj 2014, men det har funnits stor godshantering i området sedan många år tillbaka. Men eftersom man koncentrerat omlastning av containrar mellan järnväg och lastbil till ett fåtal ställen i landet, så gjorde man en större ombyggnad för det. Här en bild på själva terminalområdet.

Årsta kombiterminal

Vi har nu kommer ca 1 km norrut från den plats där vi först klev på tåget. Eller tågbron, menar jag. 😀

Och då kan vi blicka ner på Årstaberg pendeltågsstation. Ett norrgående pendeltåg är på väg in. Och pendeltågsstationen ligger i sin tur över utomhusdelen av Södra länken, som vi ser i bakgrunden. Det här blir den utsikt kommande tågåkare får se när de svischar förbi med snabbtåg mot Stockholms Central. 🙂

Årstaberg pendeltågsstation från ovan.

Ännu en bit norrut passerar man över Årstabergsvägen och tvärbanan till höger i bild, som också har en hållplats vid Årstaberg. Pendeltåget vi skymtar taket på nedtill på bilden är inte samma pendeltåg som nyss, utan det här är på väg åt vänster i bild till Älvsjö och vidare söderut.

 

Årstabergsvägen och tvärbanan till höger

Älvsjöbågen fortsätter sedan över ytterligare en spårportal, och sedan lutar det nedåt igen. Vi möts av en avspärrning och kommer inte längre.

Promenaden på Älvsjöbågen tar slut

Det är ganska naturligt för nu är det slut på Älvsjöbågen och det kommande spåret ska anslutas till befintliga spår som strax ska ut över de båda Årstabroarna. Jag tog en bild norrut, ut över avspärrningen. Vi ser att det löper ett spår precis intill, och det är spåret mot godsbangården norrifrån. Det spåret går också på en bro, fast en mycket kortare sådan,  och enbart över de båda södergående spåren för fjärrtåg resp pendeltåg.

Älvsjöbågen tar slut och övergår snart i de båda broarna över Årstaviken

Efter promenaden så bjöds det på korv och dryck i partytält, på den plats i söder där vi började promenaden. På de röda ballongerna står det ketchup och på de gula ballongerna står det senap. 🙂

Korv i partytält

Peter

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s