Lidingöbanan nyöppnar efter renovering

Idag 24 oktober 2015 har Lidingöbanan öppnat igen. En skylt vid ändhållplatsen i Ropsten berättar tydligt detta.

Ropsten, skylt om trafikstart för Lidingöbanan

 

Lidingöbanan stängdes av för drygt två år sedan för att genomgå en genomgripande ombyggnad där man bytte ut de slitna gamla spåren och spårvagnarna mot nya. Jag tog då några bilder och skrev lite här. Ursprungligen var avstängningen tänkt att vara drygt ett år, men det tog drygt två år istället. Mest beroende på problem med signalsystemet och axelräknarna som håller reda på var tågen befinner sig. Det är likartade problem på tvärbanan, men i motsats till tvärbanan har Lidingöbanan enkelspår vissa sträckor och då är det helt nödvändigt att det är hundraprocentig koll på var spårvagnstågen befinner sig och var de ska mötas. Här är en detaljerad karta som beskriver enkelspårssträckor och dubbelspårssträckor, från SL:s järnvägsplan från 2012 inför ombyggnaden.

Karta från Järnvägsplan 2012 om Lidingöbanan

Det finns långt gångna planer på att fortsätta Lidingöbanan in mot stan. Men Lidingöbron mellan Lidingö och Ropsten är i dåligt skick och man har inte bestämt för vad som är bäst, bygga ny bro för Lidingöbanan eller kanske förlänga tunnelbanan från Ropsten mot Lidingö. Framtiden får utvisa det.

Nåja, än så länge fungerar bron och så här såg det ut idag på premiärdagen vid Ropsten. En spårvagn är på ingång, och i bakgrunden  precis till vänster om spårvagnen skymtar den gamla bågbron.

Ropsten, Lidingöspårvagn på ingång

Och så här ser den nya spårvagnen A36 ut i sin fulla längd, 39½ m. Det är en ledspårvagn med fyra delar, byggd av den spanske tillverkaren CAF och har levererats i 7 exemplar, vilket ska räcka till för 10-minuterstrafiken under rusningstid på Lidingöbanan.

 

Lidingöspårvagn vid Ropsten

Här en närbild mer framifrån.

Fronten på en Lidingöspårvagn vid Ropsten

Här en interiörbild. Den ser väldigt lång ut inuti, måste jag säga. Gott om plats för barnvagnar och rullstolar har man tänkt på. 🙂

Spårvagn typ A36 på Lidingöbanan, interiörbild

Så här ser förarhytten ut. I bakgrunden utanför ser vi en av uppgångarna till tunnelbanestation Ropsten, dit de flesta förflyttar sig när de åkt klart delresan med Lidingöbanan.

Förarhytt i spårvagn A36 på Lidingöbanan

Så var det dags för en liten premiärtur mot Gåshaga. Så här såg det ut i Skärsätra. Vi ser att man bevarat det gamla stationshuset.

Lidingöbanan stationshuset i Skärsätra

Lidingöbanan var ursprungligen en järnväg, som också hade godstrafik. Den första delen fram till AGA öppnade 1914 på initiativ av dess ledare Gustaf Dalén, som etablerat en stor fabrik för AGA på Lidingö 1912. Banan tillkom både för att underlätta godstransporter för fabriken och också för de som arbetade där och mestadels pendlade från Stockholm. Banan förlängdes till östra Lidingö och 1916 var den framme vid slutstationen Gåshaga. Godstrafiken lades ner 1982 och banan omklassificerades till spårväg 2009. Slutstationen heter numera Gåshaga brygga och ligger precis vid vattnet. Så här ser det ut idag. Förhoppningsvis kan man skymta vattnet i bakgrunden mitt i bilden.

Lidingöbanan vid Gåshaga brygga

Här en bild från andra hållet, mot väster och in mot stan. Vi ser de vackra höstfärgerna i förgrunden. Och det var en alldeles perfekt höstdag för den här invigningen. Blå himmel och vindstilla. Ibland kan det nog annars blåsa en hel del runt det här hörnet av Lidingö.

Lidingöbanan Gåshaga brygga mot väster

 

Det kan ju vara trevligt med en bild från själva bryggan också. Waxholmsbolaget lägger till här med sina skärgårdsbåtar. På andra sidan vattnet ligger Nacka. Och mittemellan går farleden för Finlandsbåtarna.

Gåshaga brygga för skärgårdsbåtarna

Vänder man sig halvt varv runt, ser man ett magnifikt bostadsområde som ligger precis vid vattnet. Och nu har de fått närbelägen spårtrafik också. 😉

Bostadsområdet vid Gåshaga brygga

Tillbaka till Lidingöbanan. Strax innan avfärd från Gåshaga brygga ankom en alldeles tom spårvagn skyltad Ej i trafik. Den syntes vara annorlunda folierad på sidorna, och tanken bakom det hela avslöjades lite senare under dagen, som jag återkommer till. 😉

Gåshaga brygga, annorlunda folierad spårvagn ankommer

Färd påbörjades tillbaka mot stan, och avstigning skedde vid station AGA där en formell invigningsceremoni skulle hållas kl 13. Vid plattformen stod en gammal bevarad Lidingövagn uppställd, med den gamla färgsättningen venetianskt rött.

Gammal Lidingövagn nr 17 uppställd vid AGA

Inuti gick inredningen i samma murriga kulör. Både synintrycket och luktintrycket hade något gammalt över sig. Men jag är övertygad om att det finns de som älskar det. 🙂

Gammal Lidingöspårvagn nr 17 interiör

En titt i förarhytten på den här vagnen också kanske. Här finns inga datorer eller modern reglerutrustning. Föraren vred på fartveven till vänster som hack för hack kopplade upp reglerutrustningen. Till sin hjälp fanns mätarna i mitten som man kunde avläsa om man behövde.

Den här vagnen har sin grund i en vagntyp som kallades Ängbyvagnen och som byggdes 1944-1952. Sedan förlängdes livslängden med olika genomgripande renoveringar och annan färgsättning i blått ända fram till 2012 då Lidingöbanan stängdes för sin renovering. Så det är tydligt att det funkade fint att köra med den här vagnen också.   🙂

Gammal Lidingöspårvagn nr 17 förarhytt

Station AGA har utrustats med tre spår. Man har därmed gjort det möjligt att vända förstärkningståg till och från Ropsten under rusningstid. Några sådana är inte tidtabellslagda inledningsvis, men det kan komma i en framtid. Den här dagen var ju den gamla Lidingövagnen uppställd här, så det visar ju också att det finns möjlighet att ställa upp extratåg här, för snabba insatser om det behövs.

AGA station har 3 spår med plattformar för trafikanter

Vid AGA station ligger också depån för spårvagnarna. Den är under byggnad och endast delvis färdigställd. Den är dimensionerad även för tillkommande framtida spårvagnar, om Lidingöbanan förlängs in mot stan och kopplas samman med Djurgårdslinjen. Här en bild tagen vid plattformsänden mot väster. Depåområdet ligger till vänster om spåret och vi skymtar också en spårvagn på ingång från Ropsten.

AGA Station och depåområde till vänster

Det var svårt att komma nära för att ta bra bilder av depån. Men här är i alla fall en bild av den ännu bara delvis färdigställda depån vid AGA. Den ser ju faktiskt riktigt elegant ut. 🙂

Lidingöbanans depå vid AGA

Vad är en invigning utan ett rejält partytält med kaffeservering och tillhörande sockerkaka. Även bokförsäljning och almanackor för 2016 med lämpliga spårmotiv fanns att inhandla som tidiga julklappar till någon av ämnet intresserad närstående. Allra lämpligast sig själv kanske. 😀

Partytält med kaffeservering

Det börjar så smått dra ihop sig till den officiella invigningen. Det är alltså så att man drog igång spårvägstrafiken redan på morgonen så att folk först skulle få känna på lite att åka med de nya spårvagnarna på den nyupprustade banan. Men nu har man gjort ett litet uppehåll i den trafiken så att invigningsceremonin och invigningstalarna ska få den rätta uppmärksamheten. Som en tydlig signal att nu händer det grejer, har vi mässingsorkestern Kårsdraget som blåser på med sina bästa hits. 😀

Mässingsorkestern Kårsdraget

Nu visade det sig också vad den där tomma vagnen som inrullande vid Gåshaga lite tidigare på morgonen var tänkt för. Prick klockan 13 kom den sakta inrullande från Gåshaga. Det är tydligen något alldeles speciellt med den här vagnen.

Lidingös egna spårvagn nr 557 rullar in prick kl 13 vid AGA

Nu stod det ju en hel del folk framför, så den där speciella målningen syntes inte så bra. Men från Lidingö kommuns hemsida har jag inhämtat att hosten 2014 fick invånarna möjlighet att välja hur deras alldeles egen speciella spårvagn skulle se ut. Det var den sist levererade vagnen med nr 557 som man skulle få designa på ett eget sätt. Det vinnande förslaget hette Landskap, och enligt presentationen var temat: Ett motiv med start vid Lidingöbron som illustrerar en rad landmärken som kännetecknar Lidingö.

Lidingös egen spårvagn Landskap

Ja, efter denna inledning på det programmässiga firandet var det ju en del talare som hade en del att säga inför den församlade publiken. Jag nöjer mig med en bild på det ganska nytillträdda moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons. Han var i och för sig inte på något sätt involverad i besluten kring att upprusta Lidingöbanan. Men han är en viktig person i de kommande årens diskussioner och beslut om framtida investeringar i kollektivtrafiken i Stockholms län. Så jag tyckte att det var lämpligt att ta med just honom. Den ursprungliga bilden är tagen från långt håll, men jag gjorde ett litet utsnitt med honom i mitten på bilden och en liten förtydligande pil. 😉

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons invigningstalar

När taleriet var klart och alla vackra ord sagda, släpptes publiken fram och på till de två framkörda spårvagnarna. Den ena skulle gå mot Gåshaga och den andra mot Ropsten. Spårvagnen med den speciella Lidingömålningen var den som skulle gå till Ropsten. Så nu gällde det att se till så man kom med den. Med första spårvagnen mot Ropsten efter invigningsceremonin, kan väl kännas lite kul. Och så här såg det ut när folk började strömma in i vagnen.

Första spårvagnen mot Ropsten efter invigningsceremonin

När vagnen var framme i Ropsten försökte jag ta en närbild av den där Lidingömålningen. Men det var ändå svårt att se vad det föreställde. Lite småplottrigt motiv kan jag nog tycka.

Den speciella Lidingömålningen i närbild på vagn nr 557

Den sista bilden får bli från Ropsten, där jag fått med både Lidingöspårvagnen linje 21 och den ersättningsbuss linje 21X som har gått istället för Lidingöbanan under de drygt två år som upprustningen tagit. Under lördagen och söndagen har man valt att köra både spårvagnen och bussen parallellt. Kanske både för att ha lite reservmarginal om något skulle krångla med spårvägen, men kanske också för att ge folk lite tid att vänja sig vid att nu är det spårvagn och inte buss som gäller för att ta sig längs södra sidan av Lidingö bort mot Gåshaga.

Ropsten, Lidingöspårvagn och ersättningsbuss sida vid sida

Peter

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s