Visning av Citybanan

Så var det då dags för genrepet för Citybanan. Visning dagen innan den tas i bruk för pendeltågen i skarpt läge. Man kunde åka fram och tillbaka mellan Stockholm City och Stockholm Odenplan, och beskåda de enorma underjordiska rum som sprängts ut och inretts för denna skapelse.

Vid Odenplan hölls en invigningsceremoni, men den hoppade jag över och ställde mig istället i kö  någon timme senare till den ingång som hölls öppen för nyfikna besökare. 😉

Köar vid Odenplan

Kön gick dock ganska snabbt. Från biljetthallen leder en lång rulltrappa först ner till ett mellanplan. Därifrån tar man ytterligare en rulltrappa ner till plattformen. Den är stor och bred och rymmer många resenärer. Glaspartierna vi ser till höger och vänster är faktiskt ridåer med plattformsdörrar, som är mellan själva plattformen och pendeltågen.

Station Stockholm-Odenplan

Eftersom man inte ser spåren, är inte den omedelbara känslan då man kommer ner till plattformen att här går det tåg. Här ser vi hur plattformsdörrarna öppnas när ett pendeltåg har kommit in och stannat.

Plattformsdörrarna öppnas

Jag försökte ta en bild på utrymmet mellan pendeltågsdörrarna och plattformsdörrarna.

Utrymmet mellan pendeltågsdörrarna och plattformsdörrarna

Kanske det syns lite bättre på den här bilden, där man också ser att plattformsdörrarna är lite bredare än pendeltågsdörrarna för att det ska finnas en viss marginal då man stannar med pendeltåget.

Öppnade pendeltågsdörrar

Vid dörrstängning stänger sig pendeltågsdörrarna och plattformsdörrarna synkront med varandra.

Pendeltågsdörrarna och plattformsdörrarna stängs synkront

Den här dagen kunde man som sagt åka fram och tillbaka mellan Stockholm City och Stockholm Odenplan. Stockholm City var en ännu större station, som såg ut så här. Mitt på plattformen fanns en liten skärmutställning om Citybanan.

Station Stockholm City

Hisschaktet är inglasat och reser sig magnifikt mitt på plattformen. Notera den eleganta sittsoffan i förgrunden. 🙂

Inglasat hisschakt

Informationstavlan var mer som en möbel man ställt dit. Man får väl kalla det informationsplats, kanske. 😉

Informationsplats

Rulltrapporna vid Stockholm City var många och långa.

Rulltrappor upp från Stockholm City

Även på Stockholm City fanns mellanplan. Där fanns också butiker, så det såg ut som vilken galleria som helst. 😉

Butiker på mellanplan vid Stockholm City

Vid ett av alla dessa rulltrappsschakt fanns det hela 5 rulltrappor. Det är första gången jag ser så många rulltrappor i bredd.

Rulltrappsschakt med 5 rulltrappor

När man väl åkt upp med dessa rulltrappor så ser man snart spärrar. De leder ut till den gång mot Stockholms Central som fått smeknamnet ”Suckarnas gång”. Det är den trånga gång där pendeltågsresenärer i alla år trängt sig fram för att ta sig till/från tunnelbanan. Men idag är sista dagen för det. Imorgon öppnar Citybanan med ordinarie pendeltågstrafik och då är det fjärrtågsresenärer och regionaltågsresenärer som får trampa fram genom den här gången. Biljetthallen till tunnelbanan är omedelbart till vänster och längs gången åt höger kommer man till nedre planet på Centralhallen vid Stockholms Central.

Spärrar vid Suckarnas gång

Sista dagen för pendeltågstrafik vid Stockholms Central, var det ja. Den var ganska gles eftersom många pendeltåg är indragna för alla spåromläggningar som görs nu. Några pendeltåg utgick i alla fall därifrån norrut. Mot söderut gick inga pendeltåg alls den här dagen. Det här pendeltåget skulle mot Märsta.

Pendeltåg mot Märsta sista dagen från Stockholms Central

Vid plattformen intill väntade ett annat pendeltåg på att avgå mot Uppsala.

Pendeltåg mot Uppsala sista dagen från Stockkholms Central

Här står de båda pendeltågen sida vid sida, sista dagen för trafik från Stockholms Central.

Pendeltåg sida vid sida sista dagen vid Stockkholms Centralstation

Utsikt genom fönstret från pendeltåget från Stockholms Central på väg mot Karlberg, sista dagen den här sträckan. Vi ser Arlanda Express på ingång i bakgrunden.

Pendeltåg rullar ut från Stockholms Central mot Karlberg sista dagen

Sedan stannar pendeltåget vid Karlberg. Det är sista dagen någonsin som pendeltåg stannar här. Imorgon läggs stationen ned.

Karlberg sista dagen

Södergående pendeltåg stannar till vid Karlberg.

Södergående pendeltåg stannar vid Karlberg

Och lämnar Karlberg.

Södergående pendeltåg lämnar Karlberg

Sista trafikdagen för Karlberg. Imorgon är stationen stängd och pendeltågen tar en annan väg genom den nya tunneln förbi Stockholm Odenplan och Stockholm City.

Karlbergs station som stänger 10 juli 2017

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s